Koolhydraatarm eetdagboek week 43

Koolhydraatarm eetdagboek

Veel lezers vragen me hoe ik mijn werk, website en sociale leven combineer met gezond eten en bewegen. ‘Wat eet je zoal op een dag?’ ‘Hoeveel beweeg je?’ En mijn favoriete vraag: ‘Eet je dan nooit meer chips?’. Om jullie hier een antwoord op te geven, deel ik hier af en toe een eetdagboek waarin je leest wat ik eet, of en hoeveel ik sport en wat ik zoal doe op een dag. 100% eerlijk, dus ja: je zult hier óók weleens chips, chocola of frietjes tegenkomen.




Hieronder leg ik eerst wat algemene dingen uit. Als je vaker een eetdagboek van me leest, kun je dit ook skippen en meteen naar beneden scrollen. 

Niet alléen maar koolhydraatarm

Omdat ik jullie een zo goed mogelijk beeld wil geven, ben ik heel eerlijk geweest. Je zult hier dus ook weleens wat minder gezonde dingen tegenkomen en je zult zien dat ik niet áltijd koolhydraatarm eet (zeker in het weekend niet). Deze keuze heb ik bewust gemaakt om (vooral in de weekenden) lekker te kunnen genieten van gezellige en lekkere dingen. Ik heb namelijk best vaak etentjes of borrels met vrienden of collega’s, en ik merkte dat dit me soms stress opleverde: ‘wat nu als ik daar niks gezonds kan bestellen?’. Dat was voor mij het moment om wat te veranderen. Ik probeer nog steeds zo gezond mogelijk te eten, maar ook zeker te genieten. Hoe dan? Door keuzes te maken. Af en toe iets lekkers, maar niet ál het lekkers. Zo voelt deze levensstijl voor mij heel natuurlijk, en blijft het makkelijk om vol te houden. Maar, ik heb dan ook niet meer als doel om af te vallen. Ik wil gezond en op gewicht blijven. Als jouw doel wel is om af te vallen, zul je waarschijnlijk wel (even) wat meer dingen moeten laten. Kies hier zelf in wat voor jou belangrijk is: wat wil je bijvoorbeeld écht niet missen, en waar kun je makkelijk(er) zonder?

Drinken

Eerst een paar algemene dingen: ik begin de dag altijd met 2 glazen lauw water. Hier ben ik een jaar geleden mee begonnen omdat dit goed is voor je stoelgang en omdat het me helpt om iedere dag genoeg water binnen te krijgen. Verder drink ik op mijn werk veel (groene) thee, water en wat koffie. ‘s Avonds en in het weekend drink ik af en toe light frisdrank (vooral Cola Zero). Ik probeer in totaal zo’n 2 liter per dag te drinken, maar hier ben ik niet al te streng in. In het weekend drink ik weleens een wijntje of een speciaalbiertje.

Ontbijt

Ik ontbijt niet iedere doordeweekse dag. Niet omdat dat beter is, maar omdat ik niet altijd honger heb ‘s ochtends vroeg en ik niet tegen mijn zin in wil eten. Wanneer ik ‘s ochtends wel trek heb, ontbijt ik wel gewoon. Meestal neem ik dan iets mee voor onderweg of voor op m’n werk. In het weekend daarentegen ben ik gek op uitgebreid ontbijten: koolhydraatarme pannenkoeken, scrambled eggs, taart, noem maar op!

Lunch

Op mijn werk lunchen we altijd gezamenlijk om 12 uur. We hebben een super luxe lunch en een lunchdame die iedere dag een verse salade maakt. Voor een complete lunch vul ik die salade meestal aan met wat ei, kaas, noten of tonijn, afhankelijk van de salade en wat we ‘in huis’ hebben. In het weekend lunch ik vaak buiten de deur, of maak ik een lunch van restjes.

Beweging

Ik merk dat ik de laatste tijd ‘s avonds echt geen zin (meer) heb om te gaan sporten en dan allerlei smoesjes voor mezelf verzin. Daarom sport ik sinds kort vaak ‘s ochtends, voordat ik naar m’n werk ga. Dit zijn dan hele korte workouts (half uurtje), want de sportschool opent om 7 uur en ik moet om kwart voor 8 in de auto zitten, maar dat bevalt me erg goed. Als ik naar de sportschool ga, doe ik vaak een combinatie van kracht- en cardiotraining (HIIT), als ik thuis sport doe ik yoga. Het grote voordeel van ‘s ochtends sporten, is dat m’n dag meteen goed begint én dat ik ‘s avonds meer ‘moet’ trainen van mezelf.



Koolhydraatarm eetdagboek

Maandag: wandeling & soep

Vanmorgen skipte ik het ontbijt. Dat doe ik weleens vaker als ik in het weekend veel gegeten heb. Niet om te compenseren, maar omdat ik dan ‘s ochtends vroeg nog niet zo’n trek heb. Wel dronk ik koffie, thee en water.

Voor de lunch had onze lunchdatum een van mijn favoriete salades gemaakt: een salade van sperzieboontjes met een soja-ketjap dressing. Ik voegde er zelf nog wat geitenkaas en cashewnoten aan toe.

Tussendoor dronk ik koffie, thee en water en at ik wat rauwkost met hummus en een paar blokjes kaas.

Wandelen soesterduinen

Vanuit werk reden Jan en ik meteen door naar de Soesterduinen om een mooie wandeling te maken. Heerlijk om zo de werkdag af te sluiten! ‘s Avonds hoefde ik lekker niet meer te koken, want ik had nog flink wat pompoensoep over van zondagavond. Ik maakte er geitenkaasquesadilla’s bij, van 2 koolhydraatarme wraps (Body & Fit) met daartussen wat geitenkaas en kruiden.

koolhydraatarme pompoensoep

Dinsdag: ochtendworkout en tacobowl

Vanmorgen begon ik m’n dag met een korte workout in de sportschool. Op m’n werk ontbeet ik daarna met warme chiapudding (klik voor recept) die ik de avond vantevoren al klaar had gemaakt. Deze keer maakte ik een chocoladevariant, waarvoor ik chocolade-eiwitpoeder (Body & Fit) gebruikte en een halve Atkinsreep toevoegde.
Koolhydraatarme chiapudding

Bij de lunch at ik een salade van komkommer, tomaat, paprika en feta. Daarna had ik nog steeds wel trek en at ik een gekookt eitje met wat mayo.

Tussendoor at ik een paar stukjes komkommer met tonijnsalade en een blokje kaas. Omdat ik heel veel trek had in iets zoutigs, dronk ik ook een flinke kop groente-bouillon.

‘s Avonds at ik bij een vriendinnetje, en zij maakte een van mijn recepten: koolhydraatarme tacobowl. Hoe leuk is dat?!


Woensdag: broccoli-dag

Woensdagochtend ging ik weer naar de sportschool voor een korte workout, maar was ik iets te optimistisch toen ik opstond. Ik stond namelijk eerst 10 minuten voor een dichte deur. In de kou. Laten we zeggen dat time-management niet mijn sterkste kant is als ik net wakker ben 😉

Maar goed, uiteindelijk kon ik naar binnen en had ik een fijne workout. Op m’n werk ontbeet ik daarna met warme koolhydraatarme ‘havermout’pap met speculaaskruiden en amandelen. Deze had ik de avond vantevoren al klaargezet, zodat ik hem op kantoor alleen nog even op hoefde te warmen.

Bij de lunch at ik een broccolisalade waar ik nog wat geitenkaas en nootjes aan toevoegde.

Tussendoor dronk ik een kop kruidenbouillon en at ik wat rauwkost en kaas.

koolhydraatarme broccolistamppot met spekjes, paprika en rookworst

‘s Avonds maakte ik een van mijn favoriete herfstrecepten: koolhydraatarme broccolistamppot met paprika, spekjes en rookworst. Best wel heel veel broccoli op een dag, in combinatie met de lunch, maar ach. Moet een keer kunnen, toch? 😉 Als toetje at ik een nog een flinke Atkins-reep.

Donderdag: verslapen en eten halen

Vanmorgen skipte ik m’n ochtendworkout omdat ik me een beetje had verslapen. Niet eens zo heel veel, 10 minuutjes maar. Maar dat is net teveel om nog te kunnen sporten én op tijd in de auto te zitten. Aangezien ik alsnog redelijk vroeg wakker was, had ik nu wel tijd om een keer thuis te ontbijten. Ook weleens fijn! Ik maakte warme chiapudding met koolhydraatarme karamelsaus (Body & Fit) en pecannoten. Top combi!

Koolhydraatarme chiapudding

Bij de lunch at ik een spinaziesalade met champignons en paprika, waar ik zelf nog wat mayo en een gekookt eitje aan toevoegde.

Tussendoor at ik wat gezouten nootjes en komkommer met tonijnsalade.

‘s Avonds waren Jan en ik allebei laat thuis, en hadden we echt geen zin om te koken. Jan haalde daarom nasi rames bij de Indo. Ik skipte de rijst en at er wat extra groente bij. Omdat Indisch eten en biertjes in mijn hoofd hand-in-hand gaan, deelden Jan en ik een licht speciaalbiertje.

Vrijdag: yoga en uit eten

Vanmorgen begon ik m’n dag met een half uurtje yoga. Gewoon thuis, met een Youtube filmpje 😉 Vervolgens moest ik met de trein naar m’n werk (in plaats van de auto) en dat betekende een beetje extra haasten. Ik nam daarom een Atkins-reep mee als ontbijt voor onderweg.

Bij de lunch hadden we een salade met pinda, die ik niet kon eten (pinda-allergie). Ik at daarom een paar stukjes falafel met hummus en een vezelrijke cracker (Wasa) met zalmsalade.

Tussendoor at ik wat rauwkost en op m’n weg terug kocht ik een bifiworstje op het station om m’n trek te stillen.

Diner bij Guusjes

‘s Avonds ging ik met Jan, m’n ouders en m’n nichtje uit eten bij een heel gezellig tentje in onze wijk: Guusjes. Mocht je in (de buurt van) Utrecht wonen, kan ik je dit echt aanraden! Heerlijk eten, prima prijzen en een top sfeer! Als voorgerecht had ik wildpaté met gepekelde groenten en pastinaak-chips, als hoofdgerecht eendenfilet met truffel-roomsaus en gegrilde groenten. Ohja, en ik dronk er 2 glazen rode wijn bij.


Zaterdag: stad, sporten & chillen

Vanmorgen sliep ik lekker een beetje uit en ontbeet ik met een flink stuk koolhydraatarme kruidcake dat ik nog in de vriezer had liggen.

Hierna had ik met een vriendinnetje in de stad afgesproken. We dronken ergens koffie, winkelden wat en gingen daarna heerlijk lunchen bij Eethuis Vers. Nog een aanrader in Utrecht! Ik at een kop uiensoep en een salade met thaise kip, heerlijk.

Aan het einde van de middag ging ik nog even naar de sportschool voor een redelijk rustige cardiotraining. Hierna chillde ik even thuis op de bank met een flinke Atkins-reep.

‘s Avonds waren Jan en ik allebei best moe, en besloten we lekker een avondje thuis te niksen. We aten soep, dronken een speciaalbiertje en ik kon een paar Maltesers (mijn últieme guilty-pleasure) niet weerstaan.

Zondag: uitslapen & sushi

Vandaag sliep ik schandalig lang uit voor mijn doen. Was even nodig, denk ik. Vervolgens ontbeet ik met een kom Griekse yoghurt met wat bramen en koolhydraatarme muesli (Body & Fit).

Sushi

Hierna maakte ik een lekkere wandeling, en aan het eind van de middag nestelde ik me samen met Jan op de bank met een nieuwe Netflix-serie en sushi. Zeker niet koolhydraatarm, wel ontzettend lekker. Oh, en ik schreef nog een nieuw weekmenu. Perfecte zondag!

Hoe was jouw week?


Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *