Eetdagboek (week 9): Wat at (en deed) ik afgelopen week?

Eetdagboek Flowcarbfood

Nu ik geen student meer ben en fulltime werk, vragen veel mensen me hoe ik dit combineer met gezond eten en bewegen. ‘Wat eet je zoal op een dag?’ ‘Hoeveel beweeg je?’ En mijn favoriete vraag: ‘Eet je dan nooit meer chips?’. Om jullie hier een antwoord op te geven, deel ik hier af en toe een eetdagboek. Hierin lees je wat ik eet, of en hoeveel ik sport en wat ik zoal doe op een dag. 100% eerlijk, dus ja, je zult hier óók chips voorbij zien komen.




Omdat ik jullie een zo goed mogelijk beeld wil geven, ben ik heel eerlijk geweest. Ook de minder gezonde dingen die ik at of deed, kun je hier lezen. En je zult zien: ik eet (zeker in het weekend) echt niet alleen maar koolhydraatarme dingen. Deze keuze heb ik bewust gemaakt om (in de weekenden) lekker te kunnen genieten van gezellige en lekkere dingen. Ik probeer zo gezond mogelijk te eten, maar ook zeker te genieten. Hoe dan? Door keuzes te maken. Af en toe iets lekkers, maar niet ál het lekkers. Zo voelt deze levensstijl voor mij heel natuurlijk, en blijft het makkelijk om vol te houden.

Eerst een paar algemene dingen: ik begin de dag altijd met 2 glazen lauw water. Hier ben ik een jaar geleden mee begonnen omdat dit goed is voor je stoelgang en omdat het me helpt om iedere dag genoeg water binnen te krijgen. Verder drink ik op mijn werk veel (groene) thee, water en wat koffie. ‘s Avonds en in het weekend drink ik af en toe light frisdrank (vooral Cola Zero). Ik probeer in totaal zo’n 1,5 tot 2 liter per dag te drinken, maar hier ben ik niet al te streng in.

Ik ontbijt niet iedere doordeweekse dag. Niet omdat dat beter is, maar omdat ik niet altijd honger heb ‘s ochtends vroeg en ik niet tegen mijn zin in wil eten. Wanneer ik ‘s ochtends wel trek heb, ontbijt ik wel gewoon. Meestal neem ik dan iets mee voor onderweg of voor op m’n werk. In het weekend daarentegen ben ik gek op uitgebreid ontbijten: pannenkoeken, scrambled eggs, noem maar op!

Op mijn werk lunchen we altijd gezamenlijk om 12 uur. We hebben een super luxe lunch en een lunchdame die iedere dag een verse salade maakt. Voor een complete lunch vul ik die salade meestal aan met wat ei, kaas, noten of kip. In het weekend lunch ik vaak buiten de deur, of maak ik restjes op.

Wat betreft beweging: ik probeer twee keer per week naar de sportschool te gaan voor krachttraining. Daarnaast wandel ik iedere (doordeweekse) dag zeker 40 minuten. Omdat ik bijna de hele dag achter een bureau zit, ga ik bewust altijd lopend naar het station. Daarnaast wandel ik ‘s middags altijd nog een rondje met mijn collega’s.


Maandag: werken en sporten

Vandaag skipte ik het ontbijt. Zondagavond had ik vrij veel gegeten (hello koolhydraatarme salted pecan brownies met ijs), en nu had ik geen honger. Op m’n werk dronk ik thee en koffie, en voordat ik het in de gaten had was het al lunch-tijd!

De lunchdame maakte een lekkere salade met feta en olijven. Om er een volledige lunch van te maken, voegde ik er zelf nog een half blikje tonijn aan toe. Super lekker! ‘s Middags at ik nog wat mini komkommers met pompoenhummus en een paar plakjes leverworst.

Koolhydraatarme wok van pangasius - flowcarbfood.nl

‘s Avonds kookte ik voor mij en Jan. Ik wilde iets makkelijks maken, want om 8 uur begon mijn sportlesje. Ik ben meestal rond half 7 thuis, en wil m’n eten ook nog even kunnen laten zakken voordat ik ga sporten, dus op maandagavond is het altijd een beetje haasten. Onderweg naar huis deed ik daarom snel boodschappen en vervolgens maakte ik een wokmaaltijd van tilapia met paprika, boontjes, rode ui en een soja-chilisaus.

Koolhydraatarme chocolademousse

Toen ik rond half 10 thuiskwam van m’n Bodypump les had ik best wel honger (en trillende beentjes), dus maakte ik een schaaltje chocolademousse van wat slagroom en Atkins Chocolate Shake poeder (oa verkrijgbaar bij Body & Fit). Niet alleen lekker, ook fijn om wat extra eiwitten binnen te krijgen na het sporten.

Dinsdag: Vietnamees met pinda (=buikpijn)

Vandaag ontbeet ik op m’n werk met een koolhydraatarme cracker van Atkins, met wat mayonaise, oude kaas en een gekookt eitje. Hierna dronk ik een paar koppen koffie (moeite met wakker worden) en kon ik tijdens de vergadering een kaneelkoekje niet weerstaan. De roze koeken en chocolate-chip koekjes liet ik wel staan, ook best knap toch? 😉

De lunchdame maakte om 12 uur weer een heerlijke salade, deze keer van spinazie, champignons en paprika. Zelf voegde ik er wat plakjes zachte geitenkaas aan toe. Tussendoor at ik wat cherrytomaatjes met een paar plakjes leverworst en net voordat ik naar huis ging at ik ook nog een koolhydraatarme kokos eiwitreep (gekregen op de Gezondheidsbeurs). Ik ben namelijk ruim een uur onderweg van m’n werk naar huis, en vind niks zo erg als reizen met honger!

‘s Avonds ging ik Vietnamees eten met een vriendinnetje in Utrecht. Ik bestelde een curry met kip zonder rijst, maar met extra groente. Super lekker! Eerst liet ik de rijst vaak staan, maar voortaan vraag ik gewoon of ze deze kunnen weglaten en er eventueel wat extra groenten bij kunnen doen. Nooit een probleem eigenlijk! We dronken er wat witte wijn bij, en bestelden een salade om te delen. Hier bleek pinda in te zitten (waar ik allergisch voor ben, wat ik dúidelijk had aangegeven). Gelukkig had ik maar een klein hapje door (toen proefde ik het meteen), maar ik had er wel de hele avond buikpijn door. Ik nam dan ook geen toetje, maar alleen een zwarte koffie. Toen ik thuiskwam dronk ik nog even thee met Jan en viel ik half in slaap op de bank. Super gezellig.

Woensdag: Curry & bloggen

Vandaag skipte ik het ontbijt, ik had nog wat last van m’n buik (door de pinda?). Wel dronk ik op m’n werk heel wat groene thee en koffie.

De lunchdame maakte een lekkere salade van witte kool of spitskool (weet ik nooit zeker). En ik voegde er zelf een eitje, avocado en wat mayonaise aan toe. Echt een top combi! Die salade gaan jullie binnenkort ook een keer hier terugzien.

Na de lunch had ik trek in wat zoets en at ik 2 Atkins crackers met suikervrije chocoladepasta (oa verkrijgbaar bij Body & Fit). Later op de middag nam ik nog wat cherrytomaatjes en een blokje kaas.

koolhydraatarme curry met bloemkoolrijst

‘s Avonds kookte Jan (yesss) en maakte hij groene curry met kip en kokos. Alweer curry? Jup, Jan’s favoriet! Voor mij voegde hij extra groente toe én gebruikte hij bloemkoolrijst. Hierna ging ik een avondje aan m’n website werken, en vergat ik (zoals gewoonlijk) de tijd een beetje. Qua slaap is dat niet echt ideaal natuurlijk, maar het voordeel is wel dat ik dan in ieder geval niet ga lopen snaaien 😉 Wat tijdens een Netflix-avond regelmatig wél gebeurt.

Donderdag: Veel eten en wijn met collega’s

Als ontbijt at ik twee sneetjes koolhydraatarm notenbrood (recept), wat ik nog in de vriezer had liggen. Ik belegde een sneetje met oude kaas, en eentje met suikervrije chocoladepasta (oa verkrijgbaar bij Body & Fit.

Bij de lunch hadden we een salade van broccoli en bleekselderij, waar ik zelf wat geitenkaas en cashewnoten aan toevoegde, en tussendoor at ik wat rauwkost en een paar plakjes leverworst.

Vanuit m’n werk ging ik met een paar collega’s meteen door naar een andere collega voor een gezellig etentje. Het eten wat meeega lekker (Indonesisch) en veel te veel, maar dat mag soms best. We dronken ook flink wat wijn (ook dessertwijn, yum) en aten veel te veel van het toetje. Top-avond dus!


Vrijdag: Thuiswerkdag en familie-avond

Koolhydraatarme havermoutpap zonder havermout

Deze vrijdag werkte ik thuis, wat betekende dat ik ‘s ochtends vroeg mooi even naar de sportschool kon, in de tijd die ik normaal kwijt ben aan het reizen. Daarna had ik trek in een warm ontbijtje, dus maakte ik koolhydraatarme havermoutpap (zonder havermout). Vanwege m’n trillende spieren voegde ik er wat extra eiwitpoeder aan toe.

Om de week ben ik trouwens vrij op vrijdag en de andere vrijdag werk ik vaak thuis. Super fijn, want dat scheelt me zeker 2,5 uur reistijd. Sowieso vind ik af en toe thuiswerken ideaal, zeker als ik veel moet schrijven. Lekker typen zonder gestoord te worden 🙂

Koolhydraatarme tosti - flowcarbfood.nl

Voor de verandering moest ik nu zelf voor m’n lunch zorgen, maar dat vond ik natuurlijk helemaal niet erg. Ik maakte een heerlijke koolhydraatarme tosti (recept) met ham en kaas, en lekker veel suikervrije ketchup (oa verkrijgbaar bij Body en Fit).

Tussendoor at ik een koolhydraatarme mueslireep (recept), waarvan ik eigenlijk altijd wel een voorraadje in huis heb.

‘s Avonds ging ik naar m’n ouders in Brabant om daar gezellig mee te eten en weer eens een nachtje in m’n oude bed te slapen. M’n moeder had zich uitgesloofd (keukenprinses) en had onder andere heerlijke soep, oven-risotto, gegrilde groenten uit de oven en warme peer met ijs gemaakt. Altijd lekker als mama kookt. Papa zorgt altijd voor lekkere wijn, en die combi (met heel veel liefde en gezelligheid) is echt TOP.

Zaterdag: Sneeuw en feest

Wandeling in Oirschot

Zaterdagochtend werd ik voor de verandering een keer wakker in m’n oude bedje. Ik stond vroeg op om te gaan hardlopen met m’n moeder, maarrr het had flink gesneeuwd ‘s nachts! Daarom besloten we om een flinke wandeling in het bos te gaan maken. Dat sprak m’n vader ook wel aan, dus banjerden we ‘s ochtends vroeg gezellig met z’n drieën door de sneeuw.

Als ontbijt at ik een schaaltje Griekse yoghurt en kwark met wat aardbeien, noten en zaden. Daarna dronken we koffie met een lekkere plak koolhydraatarme cake (recept). Super leuk, mama had gewoon míjn cake gebakken!

M’n broertje en z’n vriendinnetje waren er ook, dus lunchten/borrelden we ‘s middags gezellig met z’n allen. Ik at een flinke kom groente-tomatensoep van mama (blijft toch altijd de lekkerste), met wat blokjes kaas en Kalamata olijven.

Tegen het einde van de middag gingen we naar het afscheidsfeestje van m’n nichtje, omdat ze een half jaar in Canada gaat studeren. M’n tante is ook begonnen met koolhydraatarm eten, en had lekkere koolhydraatarme notencake gemaakt. Die moest ik natuurlijk proberen! Verder dronk ik lekker wat wijntjes en at ik een kop courgettesoep met gerookte zalm (recept) (ja, m’n tante had ook mijn recept gemaakt!) en heel wat lekkere koolhydraatarme borrelhapjes.

Vind jij het trouwens lastig om je (een beetje) in te houden op een feestje, en baal je dan achteraf? Spreek dan van te voren met jezelf af wat je wel en niet neemt. Neem je bijvoorbeeld een (paar) wijntje(s), maar laat je de taart staan? Of ga je voor de taart en laat je daarna de chips en borrelhapjes staan? Als je hier van te voren over nadenkt, is het tijdens het feestje een stuk makkelijker, en kun je toch genieten. En dan bedoel ik echt van te voren, niet pas als je op het feestje bent en alle lekkere dingen ziet, want dat gaat (bij mij in ieder geval) bijna altijd mis ;).

Zondag: Pannenkoeken, chips en NIKS doen

Zondagochtend werd ik weer wakker in m’n eigen Utrechtse bed (naast Jan, jippie!). Ik wilde eigenlijk uitslapen, maar ik werd om half 8 al wakker. Beetje jammer, maar het voordeel daarvan was wel dat ik tijd had om lekker koolhydraatarme pannenkoeken (recept) te bakken.

Jan en ik hadden éindelijk een keer een zondag waarop we NIKS gepland hadden, zo fijn! Dus besloten we spontaan om ‘s middags (om 12 uur al, whaha) naar de film te gaan. Ik kan geen film kijken zonder wat te eten, dus had ik (niet zo stiekem) een zakje chips van Body & Fit meegenomen. Cola’tje Zero erbij (ja, die kocht ik wél daar) en ik heb mega genoten. Na de film dronken we nog wat (en Jan at een uitsmijter, maar ik had geen honger) en maakten we een lange wandeling langs de grachten.

Toen we weer thuis kwamen had ik eindelijk tijd om een paar uurtjes helemaal niks te doen en series te kijken. Hier ging ik qua gezond eten wel behoorlijk de mist in. Ik at namelijk chips met dipsaus, zure matten, een paar koekjes én dronk een speciaal biertje. Zeker niet gezond allemaal, maar wel heul lekker.

Koolhydraatarme courgette-noedels met romige oosterse saus

‘s Avonds had ik geen honger meer (duh), maar ik wilde nog wel even wat normaals eten. Daarnaast wilde ik ook nog een nieuw recept maken voor de Week Zonder Vlees, dus ik maakte daarom een halve portie courgette-noedels met tempeh (recept) en at er nog wat rauwkost (restjes) bij. De rest van de avond werkte ik hard aan mijn website om weer een nieuw koolhydraatarm en vegetarisch weekmenu en het recept van de courgette noedels online te zetten.

En toen… was de week alweer voorbij. Bizar hoe snel dat altijd gaat (cliché, ik weet het). Op naar de volgende. Willen jullie daar volgende week ook weer een dagboek van zien?

Print Friendly, PDF & Email

1 Comment

  1. Customwritings 22 maart 2018 / 08:41

    Dank u, dank u 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *