Koolhydraatarme sushibowl

Koolhydraatarme sushibowl

Handen in de lucht als je ook zo gek bent op sushi! Ik vind sushi heeerlijk, maar helaas is het totaal niet koolhydraatarm. Gelukkig heb ik daar wat op gevonden: een koolhydraatarme sushibowl. Met alle lekkere ingrediënten van sushi, maar dan zonder de koolhydraten. En een stuk makkelijker: want je hoeft niet te rollen. Ook fijn: iedereen kan z’n eigen combinaties maken. Of je nou alles door elkaar mengt, toch kleine sushi rolletjes maakt of alles los van elkaar eet: het is sowieso lekker!




Ik gebruikte als bodem voor de sushibowls koolhydraatarme rijst (verkrijgbaar bij Body & Fitshop). Bij veel gerechten vind ik deze rijst niet zo bijzonder (neemt weinig smaak op) maar voor sushi is het perfect, zeker als je er wat sushi azijn aan toevoegt. Als je deze rijst niet hebt, kun je ook bloemkoolrijst gebruiken of de rijst weglaten.

Ingrediënten (voor 2 flinke bowls)

  • 70 gram gerookte zalm
  • 1 rijpe avocado
  • Halve / tweederde komkommer
  • 150 gram wortel
  • 2 – 3 eieren
  • 60 gram mayonaise
  • Sojasaus en wasabi
  • Zoetstof
  • Olijfolie of bakboter
  • Optioneel: 1 zakje koolhydraatarme ‘zero’ rijst (verkrijgbaar bij Body & Fitshop) en 2 eetlepels sushiazijn
  • Optioneel 2: zeewiersalade en/of edamameboontjes (sojaboontjes)
  • Optioneel 3: 2 – 4 nori-vellen

Voedingswaarden per bowl

520 kcal | 10 gram koolhydraten | 32 gram vet | 20 gram eiwit*

*Exclusief de optionele producten

Let op: de precieze voedingswaarden kunnen iets anders zijn, afhankelijk van de producten en exacte hoeveelheden jij gebruikt.

Bereiding koolhydraatarme sushibowl

Kluts de twee eieren met wat zoetstof en een scheutje sojasaus, verwarm wat boter of olie in een pan en bak er op laag vuur een omelet van. Snijd de omelet in reepjes of stukjes en laat deze even afkoelen.

Gebuik je koolhydraatarme ‘zero rijst’? Spoel deze dan een paar keer goed af, laat even uitlekken en verwarm 2 minuutjes in een pannetje. Doe de rijst vervolgens in een schoon bakje, voeg de sushi azijn toe en zet even apart met de deksel op de pan.

Maak ondertussen ‘noodles’ van de komkommer en wortel. Ik gebruikte hier mijn spiraalsnijder voor, maar als je deze niet hebt kun je de groente ook prima raspen of heel fijn snijden.

Snijd de zalm vervolgens in plakjes of stukjes en maak wasabimayonaise door wat wasabi met mayonaise te mengen. Proef zelf even hoeveel wasabi je lekker vindt! Ik gebruikte ongeveer 5 gram.

Wil je er ook norivellen bij serveren? Die kun je prima zo eten, maar als je ze even verwarmt in een droge pan worden ze wat knapperiger. Verwarm ze kort (of niet) en knip ze daarna in reepjes.

Staat alles klaar? Dan kun je de bowls opmaken zoals je zelf wilt! Ik begon met een laagje ‘rijst’ en komkommer noodles op de bodem, zodat alles wat hoger komt te liggen. Vervolgens legde ik alle ingrediënten één voor een rondom in het schaaltje en eindigde ik met een lepel wasabimayonaise in het midden. De sojasaus serveerde ik er apart bij.

Eet smakelijk!

Ook lekker: koolhydraatarme sushiplank. Zelfde ingrediënten, andere presentatie.



Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *