Koolhydraatarme sushibowl

koolhydraatarme sushibowl

Handen in de lucht als je ook gek bent op sushi! Ik vind sushi heeerlijk, maar helaas is het totaal niet koolhydraatarm. Gelukkig heb ik daar wat op gevonden: een koolhydraatarme sushibowl. Met alle lekkere ingrediënten van sushi, maar dan zonder de koolhydraten. En een stuk makkelijker: want je hoeft niet te rollen. Ook fijn: iedereen kan z’n eigen combinaties maken. Of je nou alles door elkaar mengt, kleine sushi rolletjes maakt of alles los van elkaar eet: het is sowieso lekker!




Ik gebruikte als bodem voor de sushibowls koolhydraatarme rijst (verkrijgbaar bij Body & Fitshop). Bij veel gerechten vind ik deze rijst niet zo bijzonder (neemt weinig smaak op) maar voor sushi is het perfect, zeker als je er wat sushi azijn aan toevoegt. Als je deze rijst niet hebt, kun je ook bloemkoolrijst gebruiken of de rijst weglaten.

Ingrediënten (voor 2 flinke bowls)

  • 100 gram gerookte zalm
  • 1 rijpe avocado
  • Halve komkommer
  • Klein zakje worteltjes of 1 winterpeen
  • 1 ei
  • 2 – 4 norivellen
  • Sojasaus en wasabi
  • Mayonaise
  • Zoetstof
  • Olijfolie of bakboter
  • Optioneel: 1 zakje koolhydraatarme rijst (verkrijgbaar bij Body & Fitshop) en 2 eetlepels sushiazijn
  • Optioneel 2: zeewiersalade en edamameboontjes (sojaboontjes)
  • Ook lekker erbij: tonijnsalade

Bereiding koolhydraatarme sushibowl

Kluts de twee eieren met wat zoetstof, verwarm wat boter of olie in een pan en bak een omelet. Snijd de omelet in reepjes of stukjes en laat afkoelen.

Spoel de Zero Rijst een paar keer goed af, laat uitlekken en verwarm 2 minuutjes in een pan. Doe in een schoon bakje, voeg de sushi azijn toe en dek af.

Laat de rijst afkoelen en maak ondertussen ‘noodles’ van de komkommer en worteltjes. Ik gebruikte hier mijn spiraalsnijder voor, maar als je deze niet hebt kun je de groente ook raspen of heel fijn snijden.

Zet de groente apart en snijd de zalm in plakjes of stukjes. Je kunt de norivellen prima zo eten, maar als je ze even verwarmt in een droge pan worden ze wat knapperiger. Verwarm ze kort (of niet) en knip ze daarna in reepjes. Vervolgens maak je wasabimayonaise door gewoon wat wasabi met mayonaise te mengen.

Nu alles klaar staat kun je de bowls gaan maken zoals je zelf wilt! Ik begon met een laagje rijst en komkommer noodles op de bodem, zodat alles wat hoger komt te liggen (ziet er mooi uit). Vervolgens legde ik alle ingrediënten één voor een rondom in het schaaltje en eindigde ik met een lepel rijst in het midden. De wasabimayonaise en sojasaus serveerde ik er apart bij.

Eet smakelijk!

Ook lekker: koolhydraatarme sushiplank. Zelfde ingrediënten, andere presentatie.



Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *