Wat is het Atkins dieet en wat vind ik ervan?

atkins dieet

Als je je verdiept in een koolhydraatarme leefstijl, kun je vrijwel niet om het Atkins dieet heen. Al ver voordat ik geboren was, was dit één van de populairste (koolhydraatarme) diëten en inmiddels zijn ook hun producten razend populair. Maar, wat is het Atkins dieet nou precies? Verschilt het van een ‘gewoon’ koolhydraatarm dieet? Heb je de Atkins producten perse nodig als je dit dieet volgt? En wat vind ik van het dieet en de producten? Je leest het in dit artikel!



Koolhydraatarm dieet

De termen koolhydraatarm, koolhydraatbeperkt, Atkins, lowcarb en keto worden vaak door elkaar gebruikt. De basis van deze diëten of leefstijlen, is in principe ook hetzelfde: minder koolhydraten, meer (gezonde) vetten. Eiwitten en vetten worden dan je primaire brandstof (in plaats van koolhydraten). Waar je lichaam normaal energie uit de overtollige koolhydraten haalt, haalt dat het nu uit (overtollig) lichaamsvet.

En als je eenmaal op een gezond gewicht bent? Dan kun je langzaamaan (als je wilt) wat meer koolhydraten gaan eten. Je stapt dan over naar een koolhydraatbeperkt eetpatroon, waar gezonde vetten en eiwitten nog steeds de basis vormen, maar waarbij je bijvoorbeeld wel fruit eet en wat gezonde, langzame koolhydraten (zoals peulvruchten) toevoegt.

Bij ‘dieet’ denken mensen vaak aan iets tijdelijks, maar het gaat bij koolhydraatarm eten om een blijvende verandering van je eetpatroon en je omgang met voeding. Ook als je eenmaal op gewicht bent, blijf je het aantal koolhydraten dat je eet relatief laag houden. Niet meer met het doel om af te vallen, maar om gezond te blijven en je fit en energiek te voelen. De mensen die mij al langer volgen, weten dat dit inmiddels ook mijn leefstijl is: ik begon koolhydraatarm te eten om af te vallen, en nu eet ik al zo’n 2-3 jaar koolhydraatarm (of -beperkt) om op gewicht te blijven en omdat ik me hierdoor gewoon véel beter voel. Meer energie, geen after-dinner dips en honger tussendoor, minder eetbuien en stemmingswisselingen door sugar-cravings én veeel meer plezier in koken en eten.

Atkins dieet

Het Atkins dieet is dus een vorm van koolhydraatarm (of -beperkt) eten. Dr. Atkins was een van de eersten die een koolhydraatarm dieet introduceerde als methode om gewicht te verliezen. Met als basis veel (gezonde) vetten en eiwitten, weinig koolhydraten. Waar het Atkins dieet in het begin (jaaaaren geleden) nog vooral bestond uit veel vetten en weinig groenten, is het inmiddels veel veranderd. De basis nu? Veel (gezonde) vetten, eiwitten en vezels (voornamelijk uit groenten). Daarnaast zijn er nu ook Atkins producten op de markt, daar vertel ik later in dit artikel meer over.

Het Atkins dieet (leefstijl) is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Iets wat mij enorm aanspreekt, zeker gezien alle foodhypes die je tegenwoordig om de oren vliegen. Op basis van die onderzoeken, zijn ze tot 4 fases gekomen die je helpen afvallen én op gewicht te blijven (wat vaak het lastigst is, geloof mij maar). Je begint met weinig koolhydraten, en voegt per fase steeds iets meer (gezonde) koolhydraten toe.

  1. Startfase: hierin eet je heel weinig koolhydraten (20 gram, voornamelijk uit groenten met weinig koolhydraten) om je vetverbranding op gang te krijgen. Je lichaam moet omschakelen van het verbranden van voornamelijk koolhydraten, naar het verbranden van (lichaams)vet. Deze fase duurt oxngeveer 2 weken.
  2. Gewichtsverlies: deze fase is bedoeld om, zoals ze het bij Atkins noemen, je ‘koolhydratenbalans’ te vinden. Dit is de hoeveelheid koolhydraten die je kunt eten om nog steeds gewicht te verliezen. Ze adviseren om te beginnen met 25 gram koolhydraten per dag, en dit wekelijks met 5 gram te verhogen. Zo ontdek je bij welke hoeveelheid koolhydraten je nog afvalt.
  3. Bijna op gewicht: deze fase is bedoeld om langzaamaan de laatste kilo’s te verliezen. Je begint met ongeveer 55 gram koolhydraten per dag, en verhoogt dat wekelijks met 10 gram, zolang je nog afvalt. Val je niet meer af of krijg je tussendoor trek? Dan ga je weer een stap van 10 gram koolhydraten terug.
  4. Blijf op gewicht: dit is de laatste fase, waarin je het dieet omzet tot een blijvende leefstijl. Door fase 3 weet je nu hoeveel koolhydraten je (ongeveer) kunt eten om niet aan te komen, en dat blijf je nu doen. Af en toe kun je weer eens wat meer koolhydraten toevoegen om te kijken hoe je lichaam reageert. Kom je toch weer aan? Dan kun je weer een stapje terug doen.

Ik denk dat deze stappen ideaal zijn voor veel mensen, omdat ze duidelijke handvatten en houvast bieden. Toen ik begon koolhydraatarm te eten, volgde ik niet officieel het Atkins dieet, maar mijn aanpak leek wel een beetje op de stappen hierboven. Omdat ik niet héel veel hoefde af te vallen, sloeg ik de eerste stap echter over. Ik begon met zo’n 40 gram koolhydraten per dag totdat ik een paar kilo was afgevallen. Daarna at ik af en toe weer wat meer koolhydraten (ik kan nog steeds geen nee zeggen tegen chips in het weekend) en af en toe juist weer wat minder. Inmiddels heb ik hier een vrij goede balans in gevonden. Ik weet wat ik wel en niet kan eten om op gewicht te blijven. Ik kom nog steeds weleens een paar kilo aan (bijvoorbeeld op vakantie, of in hele drukke periodes), maar als ik daarna weer goed op m’n koolhydraten let, gaan ze er vanzelf ook weer af.

Atkins producten

Zelf gebruik ik vrij vaak Atkins producten. In recepten, maar ook als tussendoortje of soms als maaltijdvervanger. Hierdoor krijg ik weleens de vraag ‘heb je Atkins producten perse nodig voor een succesvolle koolhydraatarme leefstijl?’ Voordat ik iets vertel over de Atkins producten, wil ik daarom eerst deze vraag beantwoorden, met: NEE. Je kunt prima op een gezonde manier koolhydraatarm eten zonder Atkins producten. Maar, tóch gebruik ik Atkins producten graag (en redelijk vaak). Waarom dan? Sommige producten maken koolhydraatarm eten net wat makkelijker, en andere vind ik gewoon erg lekker. In het lijstje hieronder vertel ik je wat mijn favoriete producten zijn en waarvoor ik ze gebruik.

atkins producten

Atkins repen

First things first: de repen. Die kent iedereen waarschijnlijk wel. Zoals ik al aangaf: je hebt ze niet perse nodig, ik vind ze gewoon erg lekker. Als tussendoortje, bij het ontbijt of na het sporten.

Mijn 5 favoriete Atkins repen zijn:

  1. Chocolate mint: een soort koolhydraatarme variant van after eight.
  2. Chocolate coconut: hello koolhydraatarme bounty… 
  3. Caramel fudge: nu we toch aan het vergelijken zijn… net zo lekker als milka caramel
  4. Hazelnut crisp: lekker crispy en zoet, een goede koolhydraatarme vervanger voor je mueslireep
  5. Coconut almond crisp: net als die hierboven, heerlijk als tussendoor of soms als ontbijt

De eerste drie repen bewaar ik voor echte ‘geniet-momenten’, de andere twee eet ik vaak tussendoor of onderweg. 

Koolhydraatarm ontbijt aardbeien atkins - Flowcarbfood.nl

Atkins wraps

Sinds kort verkoopt Atkins ook wraps, en dit maakt lekker koolhydraatarm eten weer een stuk makkelijker. Ideaal om koolhydraatarme quesadilla’s of tortizza’s mee te maken.

Koolhydraatarme quesadilla's - flowcarbfood.nl

Atkins pasta

Ook Atkins pasta maakt koolhydraatarm eten nét even wat makkelijker. Vaak vind ik courgetti of pompoenspaghetti een prima koolhydraatarme pasta-vervanger, maar bij sommige gerechten mis ik dan toch de ‘bite’ van echte pasta. Voor dat soort gerechten gebruik ik dan Atkins pasta. Je kookt het net als normale pasta en serveert het met je favoriete saus. Twee van mijn favoriete recepten hiermee zijn mijn koolhydraatarme pasta met groene asperges, kalkoen en avocado en koolhydraatarme pasta met kruidige aubergine-tomatensaus.

koolhydraatarme pasta met groene asperges, avocado en citroendressing

Andere Atkins producten

Andere Atkins producten die ik vrij vaak gebruik zijn de koolhydraatarme muesli (vooral in m’n weekend-ontbijtjes) en de ready to drink flesjes (juist vooral voor snelle ontbijtjes onderweg). De shakes en crackers vind ik ook lekker, maar die gebruik ik wat minder vaak.

Conclusie: wat vind ik van het Atkins dieet?

Ik denk dat het Atkins dieet heel fijn is voor mensen die willen beginnen met koolhydraatarm eten, maar niet zo goed weten hoe. Dankzij de stappen weet je precies wat je moet doen, en werk je langzaamaan toe naar een gezonde leefstijl die je kunt volhouden. Want of je nu officieel de Atkins regels volgt, of -net als ik- ‘gewoon koolhydraatarm’ eet: uiteindelijk is dat toch wat we allemaal willen. Heb je daarvoor perse Atkins producten nodig? Zeker niet. Maken ze koolhydraatarm eten makkelijker en lekkerder? Zeker wel 😉

Wat vind jij van het Atkins dieet? En wat zijn jouw favoriete Atkins producten? Ik ben benieuwd! 


Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Atkins Nederland.

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *