Koolhydraatarm eetdagboek week 29

koolhydraatarm eetdagboek 29

Veel lezers vragen me hoe ik mijn werk, website en sociale leven combineer met gezond eten en bewegen. ‘Wat eet je zoal op een dag?’ ‘Hoeveel beweeg je?’ En mijn favoriete vraag: ‘Eet je dan nooit meer chips?’. Om jullie hier een antwoord op te geven, deel ik hier af en toe een eetdagboek waarin je leest wat ik eet, of en hoeveel ik sport en wat ik zoal doe op een dag. 100% eerlijk, dus ja: je zult hier óók weleens chips, chocola of frietjes tegenkomen. Deze week was trouwens een bijzondere week, ik deed namelijk de #ekomenuchallenge. Verder had ik, qua (sociale) afspraken dan, een vrij rustige week omdat ik veel voor m’n website te doen had. 

Hieronder leg ik eerst wat algemene dingen uit. Als je vaker een eetdagboek van me leest, kun je dit ook skippen en meteen naar beneden scrollen. 

Niet alléen maar koolhydraatarm

Omdat ik jullie een zo goed mogelijk beeld wil geven, ben ik heel eerlijk geweest. Je zult hier dus ook wat minder gezonde dingen tegenkomen en je zult zien dat ik niet áltijd koolhydraatarm eet (zeker in het weekend niet). Deze keuze heb ik bewust gemaakt om (vooral in de weekenden) lekker te kunnen genieten van gezellige en lekkere dingen. Ik heb namelijk best vaak etentjes of borrels met vrienden of collega’s, en ik merkte dat dit me soms stress opleverde: ‘wat nu als ik daar niks gezonds kan bestellen?’. Dat was voor mij het moment om wat te veranderen. Ik probeer nog steeds zo gezond mogelijk te eten, maar ook zeker te genieten. Hoe dan? Door keuzes te maken. Af en toe iets lekkers, maar niet ál het lekkers. Zo voelt deze levensstijl voor mij heel natuurlijk, en blijft het makkelijk om vol te houden. Maar, ik heb dan ook niet meer als doel om af te vallen. Ik wil gezond en op gewicht blijven. Als jouw doel wel is om af te vallen, zul je waarschijnlijk wel (even) wat meer dingen moeten laten. Kies hier zelf in wat voor jou belangrijk is: wat wil je bijvoorbeeld écht niet missen, en waar kun je makkelijk(er) zonder?

Drinken

Eerst een paar algemene dingen: ik begin de dag altijd met 2 glazen lauw water. Hier ben ik een jaar geleden mee begonnen omdat dit goed is voor je stoelgang en omdat het me helpt om iedere dag genoeg water binnen te krijgen. Verder drink ik op mijn werk veel (groene) thee, water en wat koffie. ‘s Avonds en in het weekend drink ik af en toe light frisdrank (vooral Cola Zero). Ik probeer in totaal zo’n 1,5 tot 2 liter per dag te drinken, maar hier ben ik niet al te streng in. In het weekend drink ik weleens een wijntje (meestal) wit en af en toe een speciaalbiertje.

Ontbijt

Ik ontbijt niet iedere doordeweekse dag. Niet omdat dat beter is, maar omdat ik niet altijd honger heb ‘s ochtends vroeg en ik niet tegen mijn zin in wil eten. Wanneer ik ‘s ochtends wel trek heb, ontbijt ik wel gewoon. Meestal neem ik dan iets mee voor onderweg of voor op m’n werk. In het weekend daarentegen ben ik gek op uitgebreid ontbijten: koolhydraatarme pannenkoeken, scrambled eggs, taart, noem maar op!

Lunch

Op mijn werk lunchen we altijd gezamenlijk om 12 uur. We hebben een super luxe lunch en een lunchdame die iedere dag een verse salade maakt. Voor een complete lunch vul ik die salade meestal aan met wat ei, kaas, noten of tonijn, afhankelijk van de salade en wat we ‘in huis’ hebben. In het weekend lunch ik vaak buiten de deur, of maak ik een lunch van restjes.

Beweging

Wat betreft beweging: ik probeer (met de nadruk op probeer) een keer per week naar de sportschool te gaan voor krachttraining. Daarnaast probeer ik af en toe te hardlopen en/of thuis een workoutje te doen. Verder wandel ik iedere (doordeweekse) dag meestal zeker een half uur. Omdat ik bijna de hele dag achter een bureau zit, ga ik als het kan lopend naar het station en  wandel ik ‘s middags altijd nog een rondje met mijn collega’s.


#Ekomenuchallenge

Deze week deed ik de #ekomenuchallenge. Wie me op Instagram en Facebook volgt, heeft daar vast wel iets van voorbij zien komen. Van Ekomenu kreeg ik deze week een aantal boxen (of eigenlijk zakken) met verse, biologische ingrediënten en een bijbehorend recept. Vanaf dinsdag maakte ik hier iedere dag iets mee. Best gek om niet zelf te bedenken wat ik ging koken, maar het gaf stiekem ook best wel wat rust. Zeker na een drukke dag! Benieuwd wat ik er verder van vond? Je leest het in m’n review. Daarin vind je trouwens ook een code voor 25% korting! In m’n eetdagboek hieronder lees je wat ik dan precies maakte en at.

Koolhydraatarm eetdagboek

Maandag

Vanmorgen stond ik íets te laat op (hello monday)… Hoewel ik me half had voorgenomen om een korte workout te doen voordat ik naar m’n werk ging, kwam daar nu dus niks van terecht. Daarnaast moest ik ook m’n wandeling naar het station vervangen door een kort fietstochtje, want ik had hakken aan (vrouwen herkennen deze struggle vast wel). Excuusjes, excuusjes, ik weet het…

Op m’n werk aangekomen begon ik de dag met een grote kop thee en twee glazen water. Rond 10 uur at ik een klein schaaltje Griekse yoghurt (2 eetlepels) met wat verse blauwe bessen, een eetlepel havermout (voor de vezels) en wat amandelen. Net voor de lunch dronk ik nog een kop koffie en een glas water.

Als lunch at ik -lekker in het zonnetje- een spinaziesalade met champignons en paprika, waaraan ik nog wat mayo en een gekookt eitje aan toevoegde. Ohja, en ik at 2 stukjes gerookte makreel. Dat hebben we vaak op maandag en ik kan dat echt niet afslaan. Heerlijk (en super gezond trouwens: boordevol goede vetten).

Na de lunch dronk ik nog wat glazen water en at ik een schaaltje bleekselderij met hummus en een stukje geitenkaas. Net voordat ik naar huis ging, at ik nog een handje gezouten pecannoten. Ik eet altijd wat zouts voordat ik de bus in stap om te voorkomen dat ik misselijk word.

broccoli-courgettesoep

‘s Avonds maakte ik snel een pan courgette-broccolisoep. Omdat ik op maandag vegetarisch eet (sorry voor de makreel…) deed ik er geen gerookte kip of zalm doorheen. In plaats daarvan voegde ik wel wat Parmezaanse kaas toe. Erbij at ik een koolhydraatarm ‘snelbroodje’, dat ik belegde met roomkaas en kaas.

Vaak ga ik op maandagavond sporten, maar vandaag was het zo’n mooi weer, dat ik liever met Jan ging wandelen. We reden naar het Henschotermeer (we hebben sinds deze week een auto, jippie!!) en maakten daar een mooie wandeling. Daarna chillden we nog even op een kleedje en keken we naar de ondergaande zon. Romantisch, toch?

Rond 10 uur kwamen we weer thuis, en deed ik nog wat dingen voor m’n website. Ondertussen dronk ik nog wat glazen water en een glas Cola Zero. Ik had eigenlijk nog zin om wat te eten, maar uiteindelijk vergat ik dat helemaal door alles waar ik mee bezig was. Omzetbelasting (bleh) en wat dingen voor klanten. Hierna ging ik heeel voldaan (en uitgeput, haha) naar bed.


Dinsdag

Vanmorgen werd ik een beetje brak wakker (misschien door de zon gisteravond?), maar ik deed toch een workoutje. Een korte weliswaar, maar toch. Had ik in ieder geval al een beetje beweging voordat ik m’n werkdag begon. Hierna fietste ik naar het station (jup, ik skipte dus weer m’n ochtendwandeling) omdat ik na werk m’n Ekomenu’s ging ophalen. Ik wist nog niet hoe groot/zwaar ze zouden zijn, dus de fiets leek me wel handig.

Hierna begon ik m’n werkdag met een groot glas groene thee met gember en 2 glazen water. Daarna begon ik toch wel honger te krijgen en at ik een kommetje (2 eetlepels) Griekse yoghurt met een kiwi gold en wat amandelen.

Kiwi? Veel mensen denken dat je geen kiwi kan eten als je koolhydraatarm of -beperkt eet, maar dit is afhankelijk van wat je op een dag nog meer eet. Een kiwi gold bevat 6-7 gram koolhydraten en past voor mij prima in mijn koolhydraatarme eetpatroon. Dit kan natuurlijk per persoon verschillen. Daarnaast zitten kiwi’s boordevol belangrijke vitamines, en het is ook belangrijk om ook hier op te letten in plaats van alléen maar koolhydraten te tellen.

Hierna dronk ik nog een kop koffie en een glas water. De lunchdame had een salade met courgette, komkommer en tomaat gemaakt, en die maakte ik af met wat hummus en zachte geitenkaas. Hierna dronk ik nog 2 glazen spa rood met wat Teisseire citroen & limoensiroop (top combi! en maar 0 kh en kcal). Daarbij at ik een schaaltje aardbeien een paar blokjes geitenkaas. Ohja, en tussendoor at ik nog een paar suikervrije dropjes. Niet te veel, want dan krijg ik méga buikpijn. 4-5 is meestal m’n max, haha. Net voordat ik naar huis ging dronk ik nog een groot glas bouillon (lekker zout) en een glas water. In de bus at ik nog een half zakje protein snackmix van Body & Fit. Dit zijn gezouten, geroosterde zaden en pitjes, daarvan heb ik eigenlijk altijd wel een zakje in m’n tas voor wanneer ik trek krijg in iets zoutigs.

ekomenu

In Utrecht aangekomen crosste ik meteen naar de Eko Plaza, want daar mocht m’n Ekomenu’s voor deze week ophalen! Jippie! Ik ontvang daar 3 flinke zakken vol met (voornamelijk) verse ingrediënten + bijbehorende recepten. Lekker zwaar op de fiets wel 😉

Thuis ging ik meteen aan de slag met het eerste recept: een salade met wortel, rode ui, kapucijners, gerookte makreel en ijskruid. Ijskruid kende ik nog niet, jullie wel? Het is een heel mooi, glinsterend plantje dat lekker knapperig en licht zout is. Heel apart. Het gerecht was heerlijk! En stiekem vond ik het ook wel heel lekker om een keer niet te hoeven bedenken wat ik nu weer eens ging koken. Dit was al de tweede keer dat ik makreel at deze week, maar dat vond ik helemaal niet erg. Makreel is namelijk super gezond, en ik vind het erg lekker. Wist je trouwens dat het Voedingscentrum adviseert om 2 keer per week vette vis (makreel, zalm, haring etc.) te eten?

Ohja, en even nog wat over de kapucijners! Hierover kreeg ik op Instagram de reactie dat ze niet koolhydraatarm zijn. Maar, dat klopt niet helemaal. Kapucijners bevatten zo’n 10 gram koolhydraten per 100 gram, en dit zijn de goede, langzame koolhydraten. Ik gebruikte in dit recept ongeveer 60 gram, wat neerkomt op 6 gram koolhydraten. Paste prima in mijn dagtotaal! Zelf kun je natuurlijk meer of minder gebruiken, afhankelijk van wat bij je doelen past.

ekomenuchallenge dag 1

Ook fijn aan dit gerecht: het duurde niet te lang om klaar te maken, en dat kwam goed uit, want om 8 uur had ik rijles. Jup, ik ben zo iemand die al 7 jaar haar rijbewijs heeft, maar vervolgens vrijwel nooit meer gereden heeft. Nu Jan en ik een auto gekocht hebben, wil ik dat natuurlijk weer oppakken, maar ik heb het gevoel dat ik sommige dingen echt verleerd ben. Dus: tijd voor een opfriscursusje.

Om half 11 kwam ik weer thuis, en mennn ik was kapot! Maar, ik had nog een deadline dus ik werkte nog even tot 12 uur en ging daarna uitgeput naar bed. Ohja, ik at trouwens dus niks meer na m’n avond eten. Niet om een specifieke reden, maar ik zat gewoon goed vol.

Woensdag

Vanmorgen deed ik weer een 7-minute workout, deze keer met de focus op m’n buikspieren. Daarna reden (ja, met onze nieuwe auto!) Jan en ik samen naar ons werk. We werken allebei in Amsterdam, dus we kunnen gezellig samen rijden. Het verkeer zat mee, dus ik was lekker vroeg op kantoor. Hier begon ik m’n dag met een kop groene thee met gember en een glas water. Hierna at ik een kommetje Griekse yoghurt (2 eetlepels) met wat aardbeien en amandelen. Voor de lunch dronk ik nog wat glazen water en een kop koffie.

Bij de lunch hadden we een salade met tomaat, avocado en mozzarella. Hier voegde ik zelf nog wat tonijn aan toe. Hierna dronk ik 2 glazen Spa rood, en rond 3 uur at ik nog een vezelrijke cracker (van Wasa) met tonijn-wasabisalade. De lunch bevatte niet veel vezels, dus die vulde ik hiermee een beetje aan.

Rond 4 uur had ik bizarre honger (oké trek) en begon ik hoofdpijn te krijgen. Meestal is dat voor mij een teken dat ik even wat zouts moet eten of drinken, dus dronk ik een groot glas bouillon  en at ik een paar blokjes geitenkaas. Binnen 10 minuten voelde ik me weer stukken beter! Toch kreeg ik net voordat ik naar huis ging weer trek (soms heb je van die dagen…) en at ik nog een half zakje protein snackmix van Body & Fit.

Vandaag kwam ik later thuis dan normaal en dook ik voor de verandering eens niet de keuken in, want ik had nog restjes van de makreelsalade van gisteren in de koelkast staan. Jan houdt namelijk niet van makreel, dus maakte ik gisteren 2 porties voor mezelf. Hoewel ik gek ben op koken, is het ook wel een keer lekker om thuis te komen en alleen maar een bakje uit de koelkast te hoeven pakken. Ik vulde de salade wat aan met avocado en wat extra dressing, en had een top-maaltijd!

boek, thee en atkins

Na het eten werkte ik nog wat, las ik eindelijk weer een keer een boek in ons mini-tuintje (met een kop thee en én mijn favoriete Atkins-reep) ging ik (een soort van) op tijd naar bed om wat gemiste slaap in te halen.

Donderdag

Vanmorgen begon ik de dag weer met een 7-minute workout, deze keer een fullbody-variant. Daarna reden Jan en ik weer samen naar Amsterdam (totaal niet boeiend voor jullie maar ik ben nog steeds gewoon heel blij met onze auto). Ik was als eerste op kantoor (heerlijk die rust) en begon m’n werkdag met een grote kop thee. Verrassend hoeveel je gedaan krijgt in een half uur als er niemand op kantoor is, haha.

In de loop van de ochtend maakte ik een ontbijtje van een van m’n favoriete Atkins-repen (kokos-chocola, een soort koolhydraatarme bounty) met verse blauwe bessen en wat amandelen. Daar dronk ik een kopje koffie bij en voor de lunch dronk ik nog 2 glazen water.

De lunchdame had een salade van tomaat, komkommer, paprika, mais en bosui gemaakt. Nou ben ik zelf niet zo gek op mais -zeker niet uit blik-, maar het zat er al doorheen. En om nu alles eruit te gaan vissen… 😉 Ik probeerde in ieder geval wel zo min mogelijk maïs op te scheppen. Zelf voegde ik nog wat geitenkaas, olijfolie en kerrie-hummus toe aan de salade.

In de loop van de middag at ik een schaaltje sojaboontjes met zout (zó lekker) en dronk ik 2 glazen spa Touch of Peach. Rond 4 uur at ik nog een bordje met paprika en een paar blokjes geitenkaas.

groentespaghetti met varkenshaas

‘s Avonds opende ik mijn tweede Ekomenu-tas en maakte ik groentespaghetti (van biet en 2 kleuren courgette) uit de oven met varkenshaas. Hoewel ik niet zo’n grote vleeseter ben, vond ik deze varkenshaas erg lekker. De groentespaghetti uit de oven smaakte ook goed, en dan vooral de biet. De courgette was nog een beetje te waterig, maar dat verhelp je denk ik door ze íets langer te bakken. Dat probeer ik de volgende keer in ieder geval.

Vrijdag

Vrijdag ging ik naar Nijmegen voor de Vierdaagse, wat een feest! Voordat ik wegging deed ik nog een workout van 30 minuten waarin ik kracht en cardio combineerde. Sommige mensen vinden dat kort, maar ik heb gemerkt dat dit voor mij het beste werkt. Ik doe liever vaker een korte workout dan één keer een lange. Dat is niet per se beter of slechter, maar ik vind het zelf fijner.

Daarna haalde ik nog even wat eten om mee te nemen (juichen, springen, rennen en roepen kost nu eenmaal energie). En met ‘wat’ bedoel ik eigenlijk gewoon ‘veel’: kaasblokjes, worteltjes, stukjes kokos, koolhydraatarme wraps en eiersalade. Ohja, en van de restjes bietenspaghetti van donderdag maakte ik een salade met geitenkaas en walnoten, erg lekker! Daarna was het dan tijd om naar Nijmegen te gaan. Mijn broertje liep mee met de Vierdaagse, en ik ging hem binnenhalen. DAT WAS ZO LEUK! Om een goede plek te vinden liepen we zo’n 7 kilometer, en daarna liepen we nog zeker 5 kilometer met ‘m mee. Daarna gingen we nog even de stad in (nog meer lopen), en toen ik thuiskwam had ik het gevoel dat ik zélf de Vierdaagse gelopen had (zere voeten, helemaal bezweet, je kent dat wel). Omdat ik vond dat ik meer dan genoeg bewogen had, at ik ‘s avonds frietjes en een kaassoufé en ik genoot er enorm van.

Eten vierdaagse



Zaterdag

Op zaterdag hadden Jan en ik eindelijk tijd om samen te ontbijten -in ons mini tuintje. Dat is echt een van de dingen die ik het leukste vind aan het weekend! Ik maakte een vrij simpel ontbijt van Griekse yoghurt, verse aardbeien en wat koolhydraatarme muesli. Ohja, en 2 flinke koppen koffie. Heerlijk om daar de tijd voor te nemen.

griekse yoghurt met aardbei en koolhydraatarme muesli

Daarna gingen we een dagje naar het ‘strand’ (Henschotermeer) om gewoon lekker de hele dag te CHILLEN. Ik nam 2 koolhydraatarme wraps met kruidenkaas, worteltjes met smeerkaas en wat kaasblokjes mee om daar te picknicken. lokjes kaas en worteltjes met smeerkaas. ‘s Avonds opende ik de derde (en laatste) Ekomenu-tas. Hierin zaten de ingrediënten voor een frittata (mooi woord voor omelet) met snijbiet, wortel, rode ui, linzen en amandelschaafsel. Ik vond ‘m erg lekker, Jan niet zo (maar die is geen fan van linzen). Voor linzen geldt trouwens hetzelfde als voor de kapucijners van dinsdag! Ze zijn super gezond, maar niet helemaal koolhydraatarm. Daarom at ik er maar 50 gram van (7,5 gram koolhydraten), maar bepaal zelf welke hoeveelheid bij jouw doelen past. Later op de avond dronk ik een half speciaalbiertje en at ik wat Maltezers. In het weekend kan ik die 2 dingen meestal niet weerstaan 😉

koolhydraatarme frittata

Zondag

Zondag was ik JARIG! Jan bracht me ontbijt op bed, wat we uiteindelijk opaten in de tuin haha. Hij had verse koffies én scones van de Bakkerswinkel (mijn absolute lievelings) gehaald, zo lief en lekker. We chillden de hele ochtend lekker samen in ons mini tuintje en ik werkte daarna nog een beetje. Als lunch at ik de restjes van de frittata van zaterdag, en daarna gingen we naar Oirschot om lekker te gaan borrelen en eten met mijn familie. Ik at het lekkerste voorgerecht ooit: crème brulee van geitenkaas. Als hoofdgerecht at ik mosselen met een paar frietjes, en als toetje nam ik een heerlijk zoete dessert-wijn. Top diner, top verjaardag. Top week eigenlijk!

creme brulee van geitenkaas

familie

Terugblik

Zoals ik hierboven al schreef: dit was een top week. Omdat ik best veel werk te doen had, had ik eens een keer bijna niks gepland doordeweeks, en ik moet zeggen: dit beviel me stiekem heeel erg goed. Natuurlijk is het heel gezellig om veel mensen te zien, maar na alle borrels, etentjes en feestjes van afgelopen weken, was deze ‘rustige’ week een welkome afwisseling. De Ekomenu’s die ik dinsdag ophaalde hielpen hier trouwens ook wel bij: even niet nadenken over wat ik zou gaan koken, maar gewoon lekker meteen de keuken in duiken. Heerlijk!

Qua gezond eten was het ook zeker een prima week. Doordeweeks heb ik voornamelijk gezond gegeten, en in het weekend (zeker op mijn verjaardag) heb ik genoten van dingen die ik écht lekker vind. Dat begint me trouwens steeds beter af te gaan: af en toe genieten van dingen die ik écht lekker vind (ook al zijn ze ‘ongezond’) en daarna weer gewoon verder gaan met gezond eten. Hierdoor vind ik gezond eten op de ‘gewone’ momenten ook stukken makkelijker, en kan ik beter nee zeggen tegen ‘ongezonde’ dingen die ik eigenlijk toch niet super lekker vind.

Ohja, en wat betreft beweging: zullen we het er gewoon op houden dat het VEEL TE HEET IS OM NAAR DE SPORTSCHOOL TE GAAN?! Of om hard te lopen trouwens of andere intensieve dingen te doen? ‘s Ochtends vroeg een korte workout zat er nog wel in, maar veel meer was het niet deze week, en dat vond ik best wel prima.



Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *