Review Ekomenu (koolhydraatarm) + kortingscode!

ekomenuchallenge dag 1

In mijn koolhydraatarme eetdagboek van vorige week lazen jullie al dat ik die week de #ekomenuchallenge deed. Op dinsdag haalde ik ‘Mijn Persoonlijk Menu’ op bij de Ekoplaza: 3 zakken met verse, biologische ingrediënten plus bijbehorende recepten. Hiermee maakte ik (bijna) iedere dag een gerecht. Wat houdt Ekomenu precies in en wat vind ik ervan? Ga ik het nog een keer proberen? En: passen de menu’s in mijn koolhydraatarme leefstijl? Je leest het in deze review! Ohja, en mocht je Ekomenu nou ook eens willen proberen: onderaan het artikel vind je een code waarmee je 25% korting krijgt op je bestelling!

Waar ik normaal op zaterdag vaak een weekmenu voor mezelf maak, ging ik deze keer even zitten om een bestelling bij Ekomenu te plaatsen. Ik koos voor Mijn Persoonlijk menu (hieronder lees je wat dat inhoudt) en kon verschillende maaltijden kiezen. Er waren 4 koolhydraatarme opties, ik koos voor:

  • Makreelsalade met kapucijners en ijskruid (mijn favoriet!)
  • Kleurrijke groentespaghetti met varkenshaas
  • Frittata met linzen en snijbiet

Je kunt er ook voor kiezen om 4 maaltijden te bestellen, maar ik wist nog niet precies hoe vaak ik thuis zou eten en of Jan wel of niet mee-at. Ohja, en we hebben een super kleine koelkast 😉

ekomenu

Keuzevrijheid met Mijn Persoonlijk Menu

Bij het bestellen van mijn maaltijden kon ik kiezen voor een ‘standaard’ koolhydraatarm menu, of Mijn Persoonlijk Menu. Bij het standaard menu zijn de koolhydraatarme maaltijden al voor je gekozen (je kunt wel zien welke dit zijn), en bij Mijn Persoonlijk Menu kun je zelf je maaltijden kiezen. Ik kon uit 15 gerechten kiezen, waarvan er 4 de stempel ‘koolhydraatarm’ hadden. Maar, je kunt ook een gerecht kiezen dat ‘officieel’ niet koolhydraatarm is en daarvan de pasta, aardappelen of rijst weglaten. Of je kiest een gerecht bijvoorbeeld twee keer als het je erg lekker lijkt.

Ik vond het heel fijn om zelf mijn maaltijden te kunnen kiezen. Hoefde ik niet alle controle los te laten, haha 😉

Gerechten en ingrediënten: verse variatie

Je ontvangt de menu’s (gerechten) in papieren zakken, die bijna alle ingrediënten voor de maaltijd bevatten. Je moet soms alleen zelf nog ingrediënten toevoegen zoals olie, mayo, yoghurt of mosterd. Dit staat er duidelijk bij, maar ik was van te voren vergeten te kijken wat ik nog nodig had. Zo was de dressing van de makreelsalade eigenlijk op basis van yoghurt en mayonaise, maar ik had alleen mayo in huis. Geen drama: ik maakte gewoon een dressing van mayo en limoensap. Maar toch, voor wie soms ook een beetje chaotisch is: kijk van te voren even wat je zelf moet toevoegen en haal dit alvast in huis. Dit kun je trouwens ook al online zien als je de maaltijden bestelt.

Ik vond alle gerechten erg lekker! De makreelsalade was denk ik mijn favoriet, voornamelijk door het ijskruid. Ook de andere twee gerechten bevielen erg goed, en waren verrassend. Zo had ik bijvoorbeeld nog nooit groentespaghetti in de oven gemaakt, en had ik nog nooit snijbiet en linzen in een frittata verwerkt. Super om zo nieuwe ingrediënten en combinaties te ontdekken!

Bij iedere zak zit een recept, waarin duidelijk -stap voor stap- beschreven staat hoe je het gerecht maakt. Volgens Ekomenu staat je maaltijd ‘binnen 30 minuten op tafel’, maar dat is denk ik een gemiddelde. De salade en de frittata waren sneller klaar, maar over de varkenshaas met groentespaghetti deed ik wel langer. Alleen al het schillen en spiralizen van de bieten duurde 10 minuten.

Alle ingrediënten die je ontvangt zijn trouwens biologisch (van de Ekoplaza), en zo vers mogelijk. Dat vind ik top: want ik kook het liefst zo weinig mogelijk uit pakjes en zakjes. Mijn gerechten waren daarnaast een goede mix van vis, vlees en vega, wat mij ook erg aanspreekt. Ik ben geen vegetariër, maar wissel vlees wel heel graag af met vis of vegetarische gerechten.

koolhydraatarme frittata

Frittata met linzen, snijbiet, wortel en amandelschaafsel

Gezond en koolhydraatarm?

De gerechten die ik maakte waren niet alleen erg lekker, maar ook zeker gezond. Verse ingrediënten, en allemaal in de juiste verhoudingen. Alle gerechten bevatten lekker veel groenten en ongeveer 100 gram vlees, vis, of ei. Allemaal boordevol vezels, vitamines, goede vetten en eiwitten!

Maar, zijn de gerechten ook koolhydraatarm? De menu’s die de stempel ‘koolhydraatarm’ hebben, bevatten geen pasta, brood, rijst of aardappelen. Dat betekent echter niet dat ze écht koolhydraatarm zijn. Zo hoorde in de makreelsalade eigenlijk bijvoorbeeld een flinke hoeveelheid kapucijners en moest er volgens het recept een heel blik linzen in de frittata. Hoewel deze peulvruchten super gezond zijn (langzame koolhydraten en vol met vezels, eiwitten, vitamines en ijzer), zijn ze niet helemaal koolhydraatarm. Ik besloot er daarom een kleinere hoeveelheid (ongeveer 60 gram, 6 gram koolhydraten) van te gebruiken zodat het alsnog prima in mijn koolhydraatarme eetpatroon paste. Dit kun je natuurlijk zelf bepalen, afhankelijk van wat bij jouw doelen en dagtotaal past. Als je koolhydraatbeperkt eet, kun je de hoeveelheden van het recept prima aanhouden.

Bestellen en ophalen

Het bestellen van de menu’s leek in het begin heel simpel en logisch: op zaterdag ging ik er even voor zitten en koos ik hoeveel gerechten ik wilde ontvangen (3), en voor hoeveel personen (2 of 4). Hierna koos ik drie koolhydraatarme gerechten uit die me lekker leken: de salade met makreel en kapucijners, groentespaghetti met varkenshaas en frittata met linzen en snijbiet.

Vervolgens selecteerde ik de bezorg- of afhaaldatum, en hier ging het even mis. Ik dacht namelijk dat ik op zaterdag voor de maandag erop bestelde, maar het bleek pas voor de maandag dáarna te zijn. Het kan aan mij liggen, maar dit werd mij niet duidelijk toen ik de gerechten selecteerde. Dit vind ik wel een klein minpuntje, want meestal weet ik nog niet zo ver van tevoren of ik thuis eet of niet.

Een ander nadeel voor mij was de bezorgtijd. Ik kon kiezen om de zakken op maandag tussen 16.30 en 21.30 te laten bezorgen, maar ik ben zelf pas vanaf 18.30 thuis. Grote kans dat ik de bezorger zou missen dus. De andere optie -die koos ik- was om de zakken zelf op dinsdag op te halen. Jammer, want nu moest ik alsnog boodschappen doen voor m’n avondeten van maandag, en dat is juist de dag waarop ik daar het minst zin in heb 😉

Flexibel

Het handige aan Mijn Persoonlijk Menu, is dat je lidmaatschap flexibel is. Zo kun je bijvoorbeeld de ene week 3 gerechten bestellen, en de andere week 4. En kun je de gerechten iedere week aanpassen aan wat op dat moment bij je past. Misschien heb je op bepaalde momenten behoefte aan gerechten die niet koolhydraatarm zijn, of wil je bijvoorbeeld een keer een hele week vega eten? Kan allemaal! Ook kun je het aangeven als je een week (of langer) geen menu’s wilt ontvangen.

groentespaghetti met varkenshaas

Kleurrijke groentespaghetti met varkenshaas

Conclusie: zou ik Ekomenu nog een keer bestellen?

Jazeker! Los van de verwarring rondom het bezorgmoment, was ik erg happy met mijn menu’s. De belangrijkste voordelen voor mij waren:

  • Geen boodschappen hoeven doen na m’n werk
  • Eens niet bedenken wat ik ga koken. Heerlijk rustig voor een keer!
  • Op een makkelijke manier gezond én lekker eten
  • Niks weggooien: de hoeveelheden zijn precies goed voor 2 personen. Wat ik eventueel overhield van de maaltijd als Jan niet mee-at, at ik gewoon de volgende dag.
  • Veel inspiratie! De gerechten (en sommige producten) waren nieuw voor me. Leuk om zo nieuwe ideeën op te doen! Ik ga de gerechten zeker nog een keer maken.

Wil je Ekomenu ook proberen? 25% korting!

Wil jij Ekomenu ook een keer proberen? Met de code flowcarb25 krijg je 25% korting op je bestelling!

Laat je me daarna weten wat je er van vond? Ik ben erg benieuwd!

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *