Koolhydraatarm eetdagboek week 25: wat at (en deed) ik afgelopen week?

koolhydraatarm eetdagboek 25

Nu ik geen student meer ben en fulltime werk, vragen veel mensen me hoe ik dit combineer met gezond eten en bewegen. ‘Wat eet je zoal op een dag?’ ‘Hoeveel beweeg je?’ En mijn favoriete vraag: ‘Eet je dan nooit meer chips?’. Om jullie hier een antwoord op te geven, deel ik hier af en toe een eetdagboek. Hierin lees je wat ik eet, of en hoeveel ik sport en wat ik zoal doe op een dag. 100% eerlijk, dus ja: je zult hier óók weleens chips, chocola of frietjes tegenkomen.



Niet alléen maar koolhydraatarm

Omdat ik jullie een zo goed mogelijk beeld wil geven, ben ik heel eerlijk geweest. Je zult hier dus ook wat minder gezonde dingen tegenkomen en je zult zien dat ik niet áltijd koolhydraatarm eet (zeker in het weekend niet). Deze keuze heb ik bewust gemaakt om (vooral in de weekenden) lekker te kunnen genieten van gezellige en lekkere dingen. Ik heb namelijk best vaak etentjes of borrels met vrienden of collega’s, en ik merkte dat dit me soms stress opleverde: ‘wat nu als ik daar niks gezonds kan bestellen?’. Dat was voor mij het moment om wat te veranderen. Ik probeer nog steeds zo gezond mogelijk te eten, maar ook zeker te genieten. Hoe dan? Door keuzes te maken. Af en toe iets lekkers, maar niet ál het lekkers. Zo voelt deze levensstijl voor mij heel natuurlijk, en blijft het makkelijk om vol te houden. Maar, ik heb dan ook niet meer als doel om af te vallen. Ik wil gezond en op gewicht blijven. Als jouw doel wel is om af te vallen, zul je waarschijnlijk wel (even) wat meer dingen moeten laten. Kies hier zelf in wat voor jou belangrijk is: wat wil je bijvoorbeeld écht niet missen, en waar kun je makkelijk(er) zonder?

Drinken

Eerst een paar algemene dingen: ik begin de dag altijd met 2 glazen lauw water. Hier ben ik een jaar geleden mee begonnen omdat dit goed is voor je stoelgang en omdat het me helpt om iedere dag genoeg water binnen te krijgen. Verder drink ik op mijn werk veel (groene) thee, water en wat koffie. ‘s Avonds en in het weekend drink ik af en toe light frisdrank (vooral Cola Zero). Ik probeer in totaal zo’n 1,5 tot 2 liter per dag te drinken, maar hier ben ik niet al te streng in. In het weekend drink ik weleens een wijntje (meestal) wit en af en toe een speciaalbiertje.

Ontbijt

Ik ontbijt niet iedere doordeweekse dag. Niet omdat dat beter is, maar omdat ik niet altijd honger heb ‘s ochtends vroeg en ik niet tegen mijn zin in wil eten. Wanneer ik ‘s ochtends wel trek heb, ontbijt ik wel gewoon.

Meestal neem ik dan iets mee voor onderweg of voor op m’n werk. In het weekend daarentegen ben ik gek op uitgebreid ontbijten: koolhydraatarme pannenkoeken, scrambled eggs, taart, noem maar op!

Lunch

Op mijn werk lunchen we altijd gezamenlijk om 12 uur. We hebben een super luxe lunch en een lunchdame die iedere dag een verse salade maakt. Voor een complete lunch vul ik die salade meestal aan met wat ei, kaas, noten of tonijn, afhankelijk van de salade en wat we ‘in huis’ hebben. In het weekend lunch ik vaak buiten de deur, of maak ik een lunch van restjes.

Beweging

Wat betreft beweging: ik probeer (met de nadruk op probeer) een of twee keer per week naar de sportschool te gaan voor krachttraining. Daarnaast probeer ik af en toe te hardlopen en/of thuis een workoutje te doen. Verder wandel ik iedere (doordeweekse) dag meestal zeker 40 minuten. Omdat ik bijna de hele dag achter een bureau zit, ga ik meestal bewust lopend naar het station. Daarnaast wandel ik ‘s middags altijd nog een rondje met mijn collega’s.


Koolhydraatarm eetdagboek

Oké, back to business: wat at ik nou allemaal afgelopen week? Je leest het hieronder.

Maandag: champagnelunch en thuisworkout

Vanmorgen werd ik een kwartier voor m’n wekker wakker, dus besloot ik alvast op te staan en rustig wakker te worden met een grote kop thee en het nieuws. Zondagavond had ik best veel gegeten en een paar biertjes gedronken, waardoor ik nu weinig honger had. Het ontbijt skipte ik daarom. Dit betekent dus NIET dat je je ontbijt moet overslaan als je de dag ervoor wat (te) veel gegeten hebt, maar luister naar je lichaam: heb je echt honger ‘s ochtends? Eet dan zeker wel iets! Op m’n werk dronk ik -voor de lunch- 2 grote koppen groene thee, een kop koffie en een groot glas water.

Hoe kun je je week beter beginnen dan met een champagnelunch op maandag?! Haha, voordat jullie denken dat ik een drankprobleem heb, of bij een heel raar bedrijf werk: no worries! Normaal drinken we niet onder werktijd, maar een collega had vandaag iets bijzonders te vieren. Ik dronk daarom één glaasje champagne, en at verder een spinaziesalade met champignons, paprika, een gekookt eitje en wat mayo. We hadden ook verse makreel, en ik kon het niet laten daar een stukje van te nemen. Ook al was het dan meatfree monday (ik eet op maandag meestal geen vlees).. De rest van de dag at ik wel helemaal vega.

Oké, champagne tussen de middag is niet een heeel goed idee als je een drukke werkdag hebt. Ik was rond 3 uur ka-pot! Gelukkig kon ik even een rondje wandelen met collega’s, en dat (in combinatie met een flinke kop koffie erna) deed wonderen. Aan het einde van de middag, net voordat ik naar huis ging, at ik nog een halve avocado met wat sojaboontjes en dronk ik een groot glas Spa Touch of Peach (0 koolhydraten!). Onderweg naar huis at ik een half zakje Protein Snackmix van Body & Fit, dit zijn zoute, gekruide zaden en pitjes. Ik word snel misselijk in de bus, en dan helpt het bij mij altijd om wat zoutigs te eten
koolhydraatarme aubergine parmesan
Normaal doe ik op maandagavond een lesje Bodypump (krachttraining). Dit lesje begint om 8 uur en ik moet altijd heel erg haasten om van te voren nog te kunnen eten (zonder buikkramp te krijgen tijdens de les). Omdat Jan later thuis was, zouden we dan niet samen kunnen eten. Maarrr, de rest van de week aten we ook niet samen. Ik besloot daarom om het lesje te skippen en lekker voor ons te koken. Ik maakte aubergine parmesan met een spinaziesalade, en koolhydraatarm avocado-ijs als toetje. Súper lekker.’

Daarna deed ik thuis twee 7-minute workouts achter elkaar (je moet toch wat he). Dit is een korte interval workout met zowel cardio als krachttraining. Benieuwd wat dit precies inhoudt? Ik schreef er een keer een artikel over op dokterdokter.nl. Zelf gebruik ik de app ‘Perfect Workout’ hiervoor. Hier heb je verschillende workouts, die je kunt unlocken met punten die je verdient door vaker een workout te doen. Goeie motivatie voor mij ;). Zelf deed ik de ‘Fat loss Hard’ work-out, maar de andere workouts zijn ook leuk.

Na m’n workout typte ik nog even het recept voor koolhydraatarme pasta met tonijn-spinaziesaus, olijven en tomaatjes uit. En toen begon ik met een nieuw voornemen: voordat ik naar bed ging, wandelde ik nog 10 minuutjes. Ik slaap de laatste tijd wat onrustig, en heb het gevoel dat wat frisse lucht en rust in m’n hoofd dit kunnen oplossen. Ik ga daarom nét voordat ik ga slapen een klein stukje wandelen. En dan bedoel ik écht net voordat ik naar bed ga. Van tevoren haal ik m’n make-up af, doe ik m’n lenzen uit, poets ik m’n tanden etc., zodat ik als ik thuiskom, metéen m’n bed in kan duiken. Heer-lijk om zo te gaan slapen!

Dinsdag: kantoor-yoga

Vanmorgen wandelde ik naar het station, zo heb ik meteen al minstens 20 minuten beweging gehad voordat m’n dag echt begonnen is. Daarna begon ik m’n werkdag met een grote kop thee, en rond 10 uur at ik een kommetje Griekse yoghurt (2 flinke eetlepels) met wat frambozen en een handje amandelen. Verder dronk ik een kop koffie en 2 glazen water.

Bij de lunch hadden we een vrij basic salade met tomaatjes en wat avocado. Die leukte ik wat op met geitenkaas, parmaham en gezouten pecannoten. Super lekker! Tijdens het eten drink ik eigenlijk nooit, ervoor en erna wel. Na de lunch dronk ik 2 glazen water en 2 grote koppen thee.

M’n lunch was misschien toch net niet vullend genoeg, want rond 2 uur begon m’n maag alweer een beetje te knorren. Eerst ging ik met collega’s een rondje wandelen en dronk ik een groot glas water, maar rond 3 uur had ik toch echt wel trek en at ik een schaaltje met wat watermeloen en kokosstukjes. Daarbij dronk ik (hoe toepasselijk) een glas Spa Kokos (0 kcal en 0 koolhydraten!) en daarna at ik nog een schaaltje cherrytomaatjes en een blokje oude kaas. En over die kokos trouwens: ik vind dat héerlijk als snack. Het is lekker, vullend en vezelrijk. Kokos bevat wel veel vet, wat op zich niet erg is, maar: het is wel grotendeels verzadigd vet. Ik eet het daarom zelf niet te vaak, hooguit een of twee keer per week.
kantooryoga
Na werktijd kwam de vrouw van een collega langs om ons een yoga-les te geven. Hoe leuk?! We deden anderhalfuur yoga, en aten daarna een heerlijke (zelfgemaakte) wortel-pompoensoep met oesterzwammen, courgette en spekjes. Heer-lijk! Rond half 10 was ik weer in Utrecht en wandelde ik naar huis (weer 20 minuten beweging erbij). Daar dronk ik nog even wat met Jan, en voordat ik naar bed ging, wandelde ik nog 10 minuten.


Woensdag: morningworkout, congres en eten in Amsterdam

Vanmorgen begon ik m’n dag met een 7-minute workout (deze keer met focus op buikspieren) en daarna wandelde ik samen met Jan naar het station. Fijn om op de vroege morgen al wat beweging gehad te hebben, én even tijd te hebben om met elkaar te kletsen 🙂 Op m’n werk dronk ik een grote kop thee en een glas water, en rond 10 uur at ik een schaaltje Optimel Griekse yoghurt koffiesmaak met gezouten pecannoten en amandelen. Ik vind dat echt een top combinatie, maar je moet er van houden. Sommige collega’s walgen ervan haha! Fijn aan de Optimel Griekse yoghurt, is dat’ie eiwitrijk is en weinig calorieën bevat. Voor m’n vetten en vezels voeg ik er altijd lekker wat noten aan toe.

Tegen het einde van de ochtend ging ik met 2 collega’s naar een congres in Eye (Amsterdam) en daar kregen we ook een lunch. Ik at een kop paprika-tomatensoep met wat sla en een kroket. Tijdens het congres dronk ik water en koffie, en at ik een stuk suikervrije chocola (Body & Fit). Aan het einde van de middag was ik echt een beetje gaar (lang stilzitten, weinig frisse lucht en information overload) en kon ik een saucijzenbroodje niet weerstaan. Ik had zó’n trek en echt zin in iets zoutigs. Dat soort momenten zijn m’n valkuilen, dus daar had ik me eigenlijk op moeten voorbereiden.. Leerpuntje!

Na het congres ging ik met Jan even Amsterdam in (hij werkt ook in Amsterdam, dus dat is handig). We aten bij een Thais restaurantje, waar ik een groentegerecht met tofu en cashew -zonder rijst- bestelde. Lekker, maar veeel te veel. Daarna liepen we nog wat door de stad, in het zonnetje, en dronken we nog wat op een terrasje. Rond 10 uur waren we thuis, werkte ik nog eventjes aan m’n blog en voor het slapengaan wandelde ik weer een klein rondje. Deze keer liep Jan ook mee, gezellig!

Donderdag: morningworkout en concert

Vanmorgen begon ik m’n dag weer met een 7-minute workout met voornamelijk focus op benen en conditie (dezelfde als maandagavond). Daarna liep ik met Jan samen naar het station. Op m’n werk begon ik m’n ochtend met -zoals gewoonlijk- 2 grote koppen thee, een glas water en een kop koffie. Ik ontbeet vandaag trouwens niet. Ik had gewoon niet zo’n honger.

Tussen de middag at ik een salade van witte kool of spitskool (ik haal die twee altijd door elkaar) met wat mayo en 2 gekookte eieren.

Na de lunch dronk ik 2 glazen water en een kop koffie (gebracht door een collega, dat maakt ‘t toch altijd wel extra lekker). Rond 3 uur wandelden we een stukje, en daarna at ik wat cherrytomaatjes, een stukje kaas en een handje gezouten pecannoten. Ik dronk nog een groot glas water en een glas Spa Perzik, en onderweg naar huis at ik het laatste restje Protein Snackmix van Body & Fit. 

‘s Avonds ging ik naar een concert in Utrecht met m’n familie, super gezellig! Van te voren aten we met z’n allen bij de beste Toko (Indonesisch eten) die ik ken. Ik bestelde een Nasi Rames zonder rijst, en kreeg rendang (soort draadjesvlees), gebakken sperzieboontjes, groenten in kokossaus, een gemarineerd eitje en tempeh.  Ze kijken me altijd heel gek aan als ik dat zonder rijst bestel, maar ik doe het lekker toch haha. Ik eet het namelijk niet op, en vind het echt zonde als ze de rijst anders weg moeten gooien. Indo’s verklaren me altijd voor gek (‘want rijst hoort er echt bij!!’), maar ik vind het zelf oprecht lekker zonder rijst. Ohja, en de porties zijn altijd zó groot, dat ik het zonder rijst al met moeite op krijg 😉 Ik had me eigenlijk voorgenomen om geen toetje te nemen, maar kon de spekkoek uiteindelijk toch niet weerstaan.. Oeps. Maar: ik heb er wel énorm van genoten.

Bij het concert dronk ik 2 speciaalbiertjes. Zeker niet koolhydraatarm, maar ik maakte hier graag een uitzondering voor.


Vrijdag: thuiswerken & auto kijken

Vandaag werkte ik thuis, wat betekende dat ik ‘s ochtends vroeg even kon gaan sporten. Ik deed een uurtje krachttraining en kwam úitgeput thuis. Heerlijk! Ik ontbeet/brunchte/lunchte met scrambled eggs met bacon op een koolhydraatarme wrap (Body & Fit) en dronk flink wat glazen water en koffie.
suikervrij avocado-ijs
Tussendoor at ik een schaaltje avocado-ijs, een .stuk suikervrije chocola (Body & Fit) en een klein zakje Smart chips (iets minder koolhydraten en extra eiwitten).
‘s Avonds gingen Jan en ik naar een auto kijken (die we overigens niet kochten), en we kwamen pas rond half 10 weer thuis. Zonder dat we gegeten hadden. En mennn, wat had ik zin in frietjes en een kaassoufé! Toch besloot ik om eerst even te kijken of ik thuis niet iets gezonds kon maken, en ja hoor! Van 2 koolhydraatarme wraps (Body & Fit), geraspte kaas, knoflook, ui en een halve zak spinazie maakte ik heerlijke spinazie-quesadilla’s. Wat suikervrije chilisaus (Body & Fit) erbij en ik had een top-maaltijd!

Zaterdag: uitslapen & borrelen

Vandaag sliep ik eindelijk weer een keer uit, en rond half 11 gingen Jan en ik maar eens op zoek naar ontbijt. Helaas bleek dat we bijna niets in huis hadden.. Gelukkig vond ik nog een eitje, kaas en koolhydraatarme toast. Prima weekend-ontbijtje! Als ‘toetje’ nam ik een flinke kop koffie en een Atkins reep (kokos-chocola, mijn favoriet).
Ik kan me eigenlijk niet meer herinneren wat ik als lunch gegeten heb, en of ik eigenlijk wel iets gegeten heb… Ik at in ieder geval een paar stukjes suikervrije chocola (Body & Fit. Daarna wandelde ik met Jan naar de stad om ergens iets te gaan drinken. Daar dronk ik een grote kop cappuccino, waarna ik doorliep naar het station om naar Nijmegen te reizen.
koolhydraatarm borrelen in Nijmegen
In Nijmegen ging ik borrelen met studievriendinnen, altijd zo fijn om hen weer te zien! We hebben altijd veel te veel te vertellen en veel te weinig tijd, maar dat hoort erbij. We bestelden een super lekkere en uitgebreide borrelplank (best veel koolhydraatarm) en nacho’s en dronk ik 2 witte wijntjes. We borrelden bij de Wunderkammer trouwens. Een nieuw tentje en écht een aanrader als je een keer in (de buurt van) Nijmegen bent!
Rond half 11 was ik weer terug in Utrecht, en ging ik nog even samen met Jan wat drinken bij onze favoriete wijnbar (Lefebvre). Ik dronk nog een witte wijn en een paar glazen water. Daarna had ik (alweer) heel veel zin in een kaassouflé, maarrrr ik heb me ingehouden. Best trots op mezelf.

Zondag: Den Haag & roti

Zondag vertrok ik al redelijk om tijd naar Den Haag om naar het nieuwe appartement van een vriendinnetje te gaan kijken. Ik had vanmorgen geen tijd om te gaan sporten, dus ik wandelde naar het station (toch weer 20 minuten lichaamsbeweging). Aangezien de NS weer kuren had, moest ik zo’n anderhalf uur reizen. Beetje jammer, maar gelukkig is er Netflix! Als ontbijt at ik een Atkins reep (te koop bij oa Body & Fit) en dronk ik een kop koffie. Ik moest 20 minuten wachten op Amsterdam-Zuid en kocht bíjna een croissantje (rook zó lekker), maar wist me te beheersen. Weer een overwinning ;).
In Den Haag aangekomen dronken we eerst even koffie bij m’n vriendinnetje thuis. Daarna wandelden we wat door haar wijk en lunchten we op een heel leuk terras. Omdat het zondag was, en omdat ik er heel veel zin in had, bestelde ik kroketten op brood (guilty pleasure). Verder dronk ik 2 cola zero en een spa rood.

Tegen het einde van de middag ging ik weer terug naar Utrecht. Vanaf het station wandelde ik weer naar huis, en onderweg belde Jan dat’ie zin had in roti. In onze straat zit – echt – de beste roti tent van Utrecht, dus dat vond ik wel een goed plan. We deelden samen één portie roti kipfilet (meer dan genoeg voor 2 personen) en daarna zat ik eigenlijk de hele avond vol. Ik dronk alleen nog wat water en een grote kop thee. Vaak heb ik op zondagavond heel veel zin in iets lekkers, maar vandaag was ik de hele avond zo druk bezig met m’n koolhydraatarme barbecueblog, dat ik eigenlijk niet aan eten dacht.
Koolhydraatarme barbecue
En toen… was de week alweer voorbij. Bizar hoe snel dat altijd gaat (cliché, ik weet het). Op naar de volgende. Willen jullie daar volgende week ook weer een dagboek van zien?


Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *