Vegetarische spinazie-pompoensalade met avocado en tempeh

vegetarische spinazie-pompoensalade met avocado en tempeh

Sinds kort ben ik enorme fan van tempeh, een hele lekkere en veelzijdige vleesvervanger. Ideaal als je (een keer) wat minder vlees wilt eten. Eerder maakte ik al koolhydraatarme Oosterse courgette-noedels met tempeh, vandaag gebruikte ik het voor een goedgevulde vegetarische spinazie-pompoensalade met avocado. Zoet, zout, licht pittig: deze lauwwarme salade heeft het allemaal. Super lekker én simpel!



Tempeh

Tempeh is een super gezonde plantaardige vleesvervanger van sojabonen. Het is eiwitrijk, koolhydraatarm en bevat veel vitamines en mineralen. Eerlijk gezegd vermeed ik tempeh eerst altijd omdat ik dacht dat het moeilijk te bereiden was, maar dat is dus helemaal niet zo. Deze vleesvervanger is heel veelzijdig (het is eigenlijk overal wel lekker bij) en staat zo op tafel. Ik moet erbij zeggen dat ik zelf meestal voorgemarineerde tempeh koop (scheelt weer tijd), maar je kunt tempeh ook zelf marineren in bijvoorbeeld wat ketjap en sambal. Lange tijd was het alleen te koop bij bio-winkels en toko’s, maar tegenwoordig verkopen de meeste supermarkten het ook.

Ingrediënten spinazie-pompoensalade met avocado en tempeh (2 personen)

  • 400 gram pompoenstukjes of pompoenspaghetti (kant-en-klaar te koop bij AH)
  • Kleine zak verse spinazie (200 gram)
  • 1 ui
  • 1 avocado
  • 1 bosui
  • Verse rode peper
  • 2 handjes cashewnoten
  • 150 – 200 gram tempeh-blokjes (gemarineerd in ketjap)
  • Sojasaus
  • Kruiden: kerrie en paprikapoeder
  • Teentje knoflook
  • Zonnebloemolie



Bereiding spinazie-pompoensalade met avocado en tempeh

Verhit een laag zonnebloemolie in een wokpan en frituur/bak de tempehblokjes hierin. Ik vind het lekker als ze knapperig zijn, dus ik bakte ze zeker zo’n 10 minuten. Schep ze wel regelmatig even om. Snipper ondertussen de ui en snij de avocado in blokjes en de bosui en rode peper in ringetjes. Heb je pompoenstukjes gekocht? Maak er dan nog even dunne reepjes van met bijvoorbeeld een keukenmachine. Bij pompoenspaghetti is dit niet nodig.

Zijn de tempeh stukjes knapperig? Schep ze dan (bijvoorbeeld met een schuimspatel) uit de olie en laat ze eventueel even uitlekken. Laat de overgebleven olie in de pan zitten en fruit hier de ui met een geperst knoflookteentje in. Bak vervolgens de pompoenreepjes een paar minuutjes mee en voeg op het einde wat kerrie en paprikapoeder toe.

Voeg nu ook de spinazie toe, schep een aantal keer goed om en schenk er ongeveer 2 eetlepels sojasaus overheen. Bak de spinazie net zo lang mee als je lekker vindt: kort als je van stevig houdt, wat langer als je het juist lekker vindt als de spinazie wat slinkt.

Verdeel over twee (diepe borden) en maak af met de avocado, tempeh, cashewnoten, rode peper en bosui. Houd je van lekker zout? Serveer er dan wat sojasaus bij zodat je hier eventueel nog wat extra van kan toevoegen.

Eet smakelijk! X


Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *