Koolhydraatarm eetdagboek week 11: wat at (en deed) ik afgelopen week?

Koolhydraatarm eetdagboek week 11

Nu ik geen student meer ben en fulltime werk, vragen veel mensen me hoe ik dit combineer met gezond eten en bewegen. ‘Wat eet je zoal op een dag?’ ‘Hoeveel beweeg je?’ En mijn favoriete vraag: ‘Eet je dan nooit meer chips?’. Om jullie hier een antwoord op te geven, deel ik hier af en toe een eetdagboek. Hierin lees je wat ik eet, of en hoeveel ik sport en wat ik zoal doe op een dag. 100% eerlijk.




Deze week stond (naast werk) in het teken van gezellige dingen met vriendinnen en familie, wat ook betekent dat er veel wijn en lekkere dingen waren. Toen ik m’n vorige eetdagboeken teruglas, viel me op dat ik (ongemerkt) veel van zulke gezellige momenten heb, die lang niet altijd even gezond zijn. Deze week probeerde ik er daarom eens extra op te letten. Hoewel ik wel wijn dronk met m’n vriendinnen, beperkte ik me deze keer tot de koolhydraatarme hapjes, óok in het weekend. En dat ging prima. Ik miste zelfs m’n chips op zondag niet 😉

Maandag: werken en sporten

Koolhydraatarme witte chocolademousse met aardbeien

Weet je nog dat ik vorige week op maandag ontbeet met een feestontbijtje? Nou, dat hou ik er in! Top om je week zo te beginnen. Vandaag ontbeet ik daarom met een witte chocolademousse met verse aardbeien en fijngehakte suikervrije chocola (Body & Fit). Ik kan het iedereen aanraden: je maandag is meteen goed!

De lunchsalade (op mijn werk hebben we een lunchdame die iedere dag verse salades maakt, echt top) was een vrij standaard salade van rucola en wat rauwkost. Om er een volledige lunch van te maken, deed ik er zelf wat oude kaas en avocado doorheen. Verder at ik nog een vezelrijke cracker (van Wasa, maar 4 gram koolhydraten en heel veel vezels) met tonijnsalade.

‘s Middags ging ik nog even wandelen met collega’s. Dit proberen we iedere dag te doen, aangezien we de héle dag zitten, wat niet best is voor je gezondheid… Daarna dronk ik een mega glas Spa Perzik (hebben jullie al in de gaten dat ik fan begin te worden? 😉 ) en wat gezouten cashew noten.

Courgette-broccolisoep

Na m’n werk ging ik snel naar huis om te koken, want om 8 uur begon m’n krachttraining les. Ik maakte courgette-broccolisoep met kruidenroomkaas en gerookte kip en een koolhydraatarm broodje, waarvoor ik de boodschappen gelukkig al in huis had. Hierna ging ik snel door naar de sportschool, waar ik het érg zwaar had: ik ging namelijk eindelijk wat omhoog in m’n gewichten. Ik deed alsof het me heel makkelijk af ging (want hé, lekker niks laten merken, toch?!) totdat m’n instructrice naderhand zei: ‘Je had het wel erg zwaar vandaag he?! Ik zag het in m’n ooghoeken!’. Joe, bedankt. Niet zo onopvallend dus 😉 Toen ik thuiskwam (met mega trillende beentjes) plofte ik op de bank met een eiwitshake van Griekse yoghurt, magere kwark en een paar schepjes Modifast vanille. Ideaal om de eiwitten even aan te vullen, en eerlijk gezegd ook gewoon héel lekker.

Dinsdag: bakken!

Vandaag ontbeet ik op m’n werk met een schaaltje Griekse yoghurt met frambozen en amandelen en voordat ik het in de gaten had was het alweer lunch tijd. De lunchdame maakt een van m’n favoriete salades: spinaziesalade met gebakken champignons en paprika. Zelf deed ik er een gekookt eitje en wat mayo doorheen: top combi. Daarna at ik nog een vezelrijke cracker met wasabi-tonijnsalade (mijn nieuwe favoriet).

‘s Middags kreeg ik ineens mega honger en maakte ik een feest-bordje voor mezelf: mini komkommertjes met wasabi-tonijnsalade (ja, alweer), een blokje geitenkaas en een paar gezouten cashewnoten.

‘s Avonds kookte Jan. Ideaal, want ik wilde graag aan m’n website werken. Hij maakte groene curry (haha, ja echt alweer). De saus kwam gewoon uit een pakje (mag af en toe best) en hij deed er extra kokosmelk doorheen. Voor mij liet’ie de rijst weg, en maakte hij er extra groenten bij. Daarna had ik zin in iets zoets dus at ik een paar stukjes suikervrije chocola. Vervolgens maakte ik wat dingen af voor Flowcarbfood en bakte daarna nog een koolhydraatarme carrotcake. Helaas koelde hij te traag af om nog te proeven, dus daar moest ik mee wachten tot woensdagochtend.


Woensdag: cake ontbijt en Gastrobar Aandacht

koolhydraatarme carrotcake

Vandaag stond ik extra vroeg op om de carrotcake af te maken (de topping moest er nog op), te fotograferen én ermee te ontbijten. Ik was overenthousiast en at twee flinke stukken, waardoor ik de hele ochtend echt méga vol zat.

Bij de lunch hadden we een salade van komkommer, tomaat en maïs. De maïs viste ik eruit (bevat veel suiker en ik vind het niet zo lekker) en ik voegde zelf nog wat avocado en een half blikje tonijn toe. Tussendoor wilde ik niet te veel te eten, want ‘s avonds ging ik uit eten met een vriendin. Uiteindelijk at ik wat paprika en een blokje kaas, en last-minute nog een handje gezouten cashewnoten. Ik wilde namelijk niet met honger de bus in, dan word ik altijd misselijk.

Tapasplank bij Gastrobar Aandacht

‘s Avonds ging ik uit eten met mijn oudste vriendinnetje Imke (en met oud bedoel ik dat ik haar al héul lang ken). We zien elkaar niet heel vaak (zij woont in Brabant, ik in Utrecht), maar altijd als we elkaar zien is het weer als vanouds en ik weet dat avonden met haar áltijd mega fijn zijn. We houden allebei ook heel erg van lekker eten en goede wijn, dus onze avonden zijn niet alleen heel gezellig, het eten en drinken is ook altijd top. We aten bij Gastrobar Aandacht: een absolute aanrader als je in Utrecht bent. We hadden een heerlijke tapasplank met echt vánalles. Goeie fles wijn erbij, en het was genieten. Hierna zat ik eigenlijk wel vol, maar een toetje kon ik toch niet weerstaan, dus at ik een flink stuk cheesecake en dronk ik een hele lekkere (maar mega zoete) dessertwijn.

Donderdag: Toko & chillen met Jan

Vandaag ontbeet ik weer met twee stukken carrotcake (hij moet toch op hè 😉 ). Wat ik daarna at op m’n werk kan ik me vreemd genoeg niet meer herinneren. Sowieso een salade, maar wat voor salade… Geen idee! Tussendoor at ik waarschijnlijk weer wat rauwkost en kaas en/of nootjes.

‘s Avonds ging ik met Jan bij Toko Mitra in het centrum (ook een aanrader) eten en ik bestelde een nasi rames zonder rijst. Ze keken me aan alsof ik gek was, maar ik kreeg het wel, haha. Ik kan iedereen aanraden om daar een keer te gaan eten trouwens. Je zit er mega ongezellig (lees: tl-buizen en nep-leren banken), maar het eten is echt top. Hierna hadden we allebei niks gepland staan, dus hadden we tijd om even een avondje samen te chillen. Normaal hoort daar bij ons eigenlijk altijd wel een speciaalbiertje bij, maar we zaten allebei nog zo vol dat we dat deze keer oversloegen.


Vrijdag: thuiswerken en vriendinnendate

Vandaag werkte ik thuis, heel fijn. Ik kan me dan altijd veel beter concentreren (zonder al die drukte om me heen), dus vind het ideaal om dan in alle rust even van alles bij te werken. Consequentie is dan wel dat ik de tijd vaak vergeet (geen lunchdame die om 12 uur stipt de lunch serveert 😉 ), waardoor ik op de vreemdste momenten eet. Het ontbijt sloeg ik bijvoorbeeld over en ik lunchte heel laat. Wel heel lekker trouwens: een koolhydraatarm broodje (van de Jumbo) met kipfilet, komkommer, kaas en ei. Mijn koolhydraatarme variant op een broodje gezond 😉

koolhydraatarme courgetti carbonara met avocadosaus

‘s Avonds kwam een vriendinnetje uit Nijmegen eten. Ik had haar ook al een tijd niet gezien dus had er super veel zin in. Zij wilde ook graag koolhydraatarm eten, dus dat kwam mooi uit. Vooraf maakte ik een borrelplank met wat rauwkost, kaas en ham en als hoofdgerecht aten we courgetti carbonara met avocadosaus. Als toetje maakte ik een caramelmousse (van opgeklopte slagroom en suikervrije Jello poeder) met verse frambozen. Fijn gezelschap, goed glas witte wijn erbij… Ik had een top-avond!

Zaterdag: sporten en vriendinnen

Koolhydraatarm ontbijt weekend

Vandaag wilde ik graag uitslapen, maar zoals gewoonlijk lukte dat niet zo goed. Ik stond daarom vroeg op, keek een serietje en wilde om 10 uur naar een lesje op de sportschool gaan. Iets voor tienen kwam ik erachter dat de les niet doorging, en was het heeeel verleidelijk om lekker in m’n pyjama op de bank te blijven hangen… Maar (en daar was ik zelf ook verbaasd over), ik hees mezelf van de bank en stond netjes om 10 uur in de sportschool. Ik maakte niet een heel uur vol (wat bij een les wel het geval was geweest), maar toch: ik was tenminste gegaan. Hierna hadden Jan en ik tijd om lekker uitgebreid samen te ontbijten: broodjes (voor mij koolhydraatarm), eitjes, vers fruit, vers sapje… alles er op en er aan: heerlijk om je dag zo te beginnen.

Suikervrije aardbeiensnoepjes

Na wat geluier in huis, experimenteerde ik wat met suikervrije Jello die ik gekregen had en maakte ik suikervrije zure aardbeiensnoepjes. Wie mij al langer volgt weet dat ik stiekem verslaafd ben aan zure matten, en ik ben al tijden wanhopig op zoek naar een suikervrije vervanger. De snoepjes waren top qua smaak, maar de textuur is niet te vergelijken met echt snoep. Maar, als je je daar op instelt, is het zeker geen slechte vervanger als je zin hebt in wat zoets. Het receptje komt binnenkort online.

Hierna gingen Jan en ik de stad nog even in voor een koffietje. Jan wilde heel graag naar Hop & Stork (ja, óók een aanrader) en bestelde een cheesecake. Ik wist me in te houden en bestelde een dubbele espresso met slagroom. Hoewel ik natuurlijk stiekem wel een beetje van Jan’s taart mee-at ;).

Koolhydraatarm borrelen

Aan het einde van de middag pakte ik de trein naar Nijmegen om m’n studie-vriendinnen op te zoeken. We borrelden bij een vriendinnetje thuis: wijn en heel veel lekkere (koolhydraatarme) borrelhapjes. Heerlijke avond.

Zondag: Brabant

Zondag stond ik op tijd op om een nieuw weekmenu te schrijven en thuis wat op te ruimen. Rond 1 uur gingen we namelijk naar Brabant voor een optreden van m’n vader. Ik ontbeet met het laatste stukje carrotcake en daarna maakte Jan nog een omelet voor me. Na de voorstelling aten we met z’n allen bij m’n ouders en m’n moeder had weer super goed gezorgd. Ze zou ‘een simpele soep’ en een salade maken, maar daar laat ze het noooooit bij. Ze zette niet alleen een heerlijke pompoensoep en een salade op tafel, maar ook mega lekkere (zelfgemaakte) borrelhapjes en kaasjes. M’n vader zorgde voor de wijn (wat betekent dat ‘ie altijd lekker is), dus je kan je voorstellen dat dit ook weer een heel fijne avond was.



Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *