7 tips voor een succesvolle én gezonde barbecue

tips succesvolle gezonde barbecue

Vorige week was ik door Weber en Coolblue uitgenodigd voor een barbecue-workshop, waarbij ik een paar uur aan de slag ging met verschillende barbecuerecepten. Super leuk! Naast lekker eten, heb ik ook een heleboel dingen geleerd. Ik dacht eerlijk gezegd dat ik al best goed kon barbecueën, maar tijdens de workshop ontdekte ik dat er een héleboel dingen waren die ik nog niet wist. Met name technische dingen (zegt de indirecte en directe methode jullie wat?!), maar ook zeker dingen over ingrediënten en smaak. Voor wie het leuk vindt, deel ik in dit artikel mijn 7 tips voor een succesvolle én gezonde barbecue. Van een paar technische tips, tot nieuwe gerechten! Want, zoals ik in mijn koolhydraatarme barbecue-artikel al liet zien: barbecueën kan hartstikke gezond zijn. Je moet alleen even weten hoe je dat aanpakt!
Advertisement


Tip 1: Probeer eens gekke combinaties

Een barbecue is ideaal om te experimenteren met smaken en ingrediënten. Je bent lekker buiten, het zonnetje schijnt, en -als het goed is- is iedereen in een gezellige stemming. Hét moment om eens iets nieuws te proberen dus! Zo maakten we tijdens de barbecueworkshop bijvoorbeeld biefstuk met gegrilde peer en gorgonzola. Iets wat ik zelf nóoit bedacht zou hebben, maar het was héerlijk!

biefstuk met gegrilde peer en gorgonzola

Lijkt je dit ook lekker? Zo maak je het: Grill de biefstuk zoals je lekker vindt (het liefst nog íets korter, want hij gaat straks nog even terug), en snijd ondertussen een peer in plakken. Haal de biefstuk van de barbecue, leg hem op een plank/plaat en dek even af met wat aluminiumfolie. Grill ondertussen de plakken peer, en leg deze vervolgens op de biefstuk(ken). Maak af met een plakje gorgonzola (of andere blauwschimmelkaas) en leg nog even op de barbecue (het liefst met de deksel erop) totdat de kaas gesmolten is. Eet smakelijk! 

Tip 2: Maak gebruik van verschillende warmteplekken & de deksel

Als ik barbecue, steekt Jan hem eigenlijk altijd aan, waarna ik gewoon begin te grillen als de barbecue warm genoeg is. Soms verbrand er dan weleens iets, maar ik had zo’n idee dat dat gewoon bij barbecueën hoorde. Nou, nee dus! Tijdens de workshop vertelden ze dat ze bij Weber 3 verschillende bereidingsmethodes hanteren (op een houtskoolbarbecue dan): met directe hitte, met indirecte hitte en 50/50.

Barbecueën met directe hitte

De ‘directe methode’ is eigenlijk zoals ik het altijd deed: eten direct boven gloeiende kooltjes grillen. Dit is de snelste methode en is meestal het beste voor eten dat maar kort (minder dan 20 min) hoeft te garen  garen, zoals worsten, garnalen, hamburgers of groentespiezen.

Barbecueën met indirecte hitte

Deze methode kende ik dus nog helemaal niet. Hierbij verplaats je de kooltjes naar de zijkant, en laat je je eten in het midden garen (boven een lekbakje). Zo voorkom je dat de buitenkant verbrandt voordat de binnenkant gaar is. Deze methode lijkt eigenlijk op de heteluchtstand van je oven. Dit is het beste voor grote stukken vlees die lang (meer dan 20 minuten) moeten garen.

Barbecueën met de 50/50 methode

Je kunt beide methodes ook combineren, door de kooltjes naar één kant van de barbecue te verplaatsen. Hierboven schroei je het vlees dan eerst dicht, en daarna verplaats je het naar de ‘koude’ kant (zonder kooltjes) waar het kan nagaren boven een lekbakje.

“Gebruik altijd de deksel!”

Zei een van de instructeurs tegen me. Voor jullie is dat misschien heel logisch, maar ik deed dat lang niet altijd. Door de deksel kan de hete lucht in de barbecue circuleren, wat die echte barbecue-smaak geeft. Daarnaast voorkomt het dat je vlees uitdroogt.


Tip 3: Maak niet alleen maar ‘standaard’ barbecue-gerechten

Een hamburger en kipsaté zijn op z’n tijd best lekker, maar om dat nou iedere barbecue weer te maken… Probeer ook eens wat anders! Te beginnen met groente, want er is -vind ik- eigenlijk niks lekkerder dan groente van de barbecue. Een van mijn favorieten, is gegrilde aubergine en courgette met mozzarella. Maar ook tempeh-spiezen, zalm met groene asperges en guacamole of kalkoen met frisse salsa scoren altijd goed! Tijdens de barbecueworkshop maakten we ook heerlijke geroosterde groenten trouwens: pastinaak met lente-ui in tijm.

geroosterde pastinaak met lente-ui

Lijkt je dit ook lekker? Zo maak je het: Snijd 2 pastinaken in reepjes en 2 lente-uien in stukjes. Leg de groenten in een barbecueschaal en breng op smaak met 2 eetlepels olijfolie, tijm (van 1 takje) en zout en peper. Zet de schaal op de barbecue (indirecte methode) en dek af met de deksel. Rooster de groenten ongeveer 15 minuutjes, hou ze goed in de gaten en keer ze tussendoor een paar keer om.

Tip 4: Maak gebruik van barbecueschalen, -planken en -platen

Barbecueën is meer dan alleen maar grillen op het rooster. Met barbecueschalen, -platen en -planken kun je de lekkerste dingen maken! Een barbecueschaal is ideaal voor bijvoorbeeld geroosterde groenten, een plaat voor een pizza en een plank voor vis. Zo maakten we tijdens de workshop hele lekkere witvis van de barbecue. Vis kun je niet zomaar op het rooster leggen, dan zou het meteen stukgaan of enorm vastplakken. Een barbecue-plank is dan ideaal! Laat hem trouwens wel eerst even weken in wat water (of wijn, voor wat extra smaak). Dat witte op de foto, is proteïne die uit de vis loopt tijdens het garen. Ziet er misschien niet zo smakelijk uit, maar ik garandeer je: deze vis was héerlijk!

witvis van de barbecue

Lijkt je dit ook lekker? Zo maak je het: breng witvis op smaak met wat peper, zout, limoensap en dille of rozemarijn en laat een barbecueplank weken in water. Leg de plank even op de barbecue (directe methode) en dek af met de deksel. Hoor je hem kraken? Draai de plank dan om en leg hem boven de indirecte hitte. Leg de vis op de plank, dek af met de deksel en bak ongeveer 15 minuten.

Tip 5: Serveer andere snacks dan brood

Deze tip heb je waarschijnlijk al vaak gelezen, maar toch gebeurt het (ook bij) nog vaak dat je je tijdens een barbecue helemaal rond eet aan stokbrood. Zonde, want er zijn zoveel andere dingen die ook lekker (en veel gezonder) zijn. Maak bijvoorbeeld een ‘snack-plank’ met rauwkost, dip, stukjes kaas, worst en eventueel koolhydraatarme crackertjes. Tijdens de workshop maakten we ook iets heeeel lekkers: gebakken camembert van de barbecue. Tijdens de workshop werden er toastjes bij geserveerd, maar het is ook heerlijk met wat rauwkost of bijvoorbeeld koolhydraatarm breekbrood.

Vóórdat de camembert op de barbecue ging:

camembert van de barbecue

Erna: heeerlijk gesmolten

camembert van de barbecue2

Lijkt je dit ook lekker? Zo maak je het: neem een houten bakje camembert en haal de camembert uit het plastic. Stop de kaas terug in het houten bakje, en snijd de bovenkant wat in. Strooi hier wat tijm, peper en zout overheen (tijdens de workshop gebruikten we ook wat honing, maar dit kun je eventueel weglaten) en verpak het bakje in aluminiumfolie. Zet de camembert op een barbecue-plank of schaal op de barbecue (indirecte methode), dek af met de deksel en bak ongeveer 10 minuutjes.


Tip 6: Maak ook je toetje op de barbecue

Wist je dat op de barbecue ook heerlijke toetjes kunt maken?! Tijdens de workshop maakten we een pizza mascarpone, rood fruit, witte chocola, marshmallows en munt. Zeker niet gezond (en al helemaal niet koolhydraatarm), maar wel ontzettend lekker. Wil je je barbecue wel gezond en koolhydraatarm houden? Dan zijn quesadilla’s met aardbeien een goeie optie!

pizza van de barbecue

Tip 7: maak een driegangendiner van je barbecue

Ook al klinkt het in eerste instantie misschien niet zo, een drie- (of vier-)gangen barbecue-diner is eigenlijk heerlijk rustig voor de kok. Even wat maken en vervolgens gezellig samen aan tafel eten. En dan, terwijl de gasten de eerste gang even laten zakken, kan de kok rustig met de tweede gang aan de slag gaan. Zo voorkom je dat je als kok alleen maar burgers staat te flippen waardoor je je gasten bijna niet spreekt en zelf niet lekker eet (want: koude restjes 😉 ).

Voor wie schrikt van het woord ‘driegangendiner’: rustig aan. Het hoeven helemaal geen moeilijke gerechten te zijn! Maak als voorgerecht bijvoorbeeld wat gegrilde groenten met mozzarella, als tussendoortje gebakken camembert met koolhydraatarm breekbrood, als hoofdgerecht een lekkere biefstuk met gegrilde peer en schimmelkaas en als toetje koolhydraatarme quesadilla’s met chocola en aardbeien. Echt niet moeilijk (beloofd!), maar wel ontzettend gezellig en lekker.


Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Weber & Coolblue

Print Friendly, PDF & Email

2 Comments

  1. Jacqueline van de Griend 30 juli 2018 / 19:07

    Lijkt me FANTASTISCH, dit! Hier staan zó veel leuke ideeën, kijk maar eens en neen wat dingetjes mee, voor 18 augustus!

    • Floortje | Flowcarbfood 30 juli 2018 / 19:44

      Wat ontzettend leuk om te horen Jacqueline! Ga je de 18e barbecueën? 😍🌞

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *