Verse rijstpapier rolletjes

rijstpapier rolletjes

Kennen jullie de verse loempia’s, ricepaper rolls of rijstpapier rolletjes al? Ik eet het vaak bij de Vietnamees, maar had het nog nooit zelfgemaakt. Dit weekend waagde ik me er toch eens aan, en dit komt absoluut vaker op het menu! Deze rijstpapier rolletjes zijn super lekker, gezond, makkelijk én gezellig! Je kunt ze vullen met eigenlijk alles wat je lekker vindt. Zet dit in schaaltjes op tafel, en iedereen kan z’n eigen varianten maken. Leuk toch?




Het fijne van dit gerecht is dat je het helemaal kan maken zoals jij wilt. Ik vulde de rolletjes met kip, spinazie, avocado, wortel, paprika, komkommer en sojaboontjes, maar andere groenten of vleessoorten kunnen ook! Meestal zitten in rijstpapier rolletjes ook noedels, maar omdat ik het wel koolhydraatarm wilde houden, heb ik die weggelaten. Is rijstpapier dan koolhydraatarm? Niet helemaal, maar de vellen zijn zó licht, dat 3 of 4 vellen prima in een koolhydraatarm eetpatroon passen.

Ingrediënten

  • 6-8 rijstpapiervellen (te koop bij vrijwel iedere supermarkt)
  • 125 gram kip (ik gebruikte een kipfilet van 200 gram en bewaarde de rest voor de volgende dag)
  • Halve paprika
  • 1/4e komkommer
  • Halve rode ui
  • 200 gram wortel (geraspt)
  • Halve avocado
  • Sojaboontjes
  • Schaaltje verse spinzie
  • Saus om te dippen (ik gebruikte sojasaus, rijstazijn en suikervrije chilisaus van Body & Fit)
  • Marinade voor de kip: sojasaus, ketjap, (suikervrije) chilisaus, sambal, wok- of zonnebloemolie en een knoflookteen



Bereiding verse rijstpapier rolletjes

Snijd de kipfilet (let op: ik marineerde dus een kipfilet van 200 gram, de rest bewaarde ik) in dunne reepjes en doe in een schaaltje. Schenk hier 1 eetlepel ketjap, een halve eetlepel sojasaus, 1 eetlepel chilisaus, 1 eetlepel olie en een theelepel sambal overheen en voeg ook het geperste teentje knoflook toe. Roer alles goed door elkaar en dek het schaaltje af met vershoud- of alumiumfolie. Ik liet de kip nu ongeveer een uur marineren, maar als je hier geen tijd voor hebt is 10 minuten ook voldoende.

Terwijl de kip marineert kun je de wortel raspen en de paprika, avocado, rode ui en komkommer in dunne reepjes snijden en in schaaltjes doen. Doe ook de sojaboontjes, spinazie, rijstazijn, sojasaus en chilisaus (of andere groenten en dips die je lekker vindt) in kommetjes en zet alvast klaar voor straks.

Bak de kip vervolgens gaar in een klein laagje kip- of zonnebloemolie en snijd de paprika, komkommer en avocado in dunne reepjes. Rasp de wortel (als je hem niet geraspt gekocht hebt).

Zet vervolgens alles klaar op tafel. Zet er ook een grote kom water bij, die heb je nodig om de rijstpapiervellen straks even in te laten weken.

rijstpapier rolletjes maken

En dan het leukste: vullen en rollen! Doop een rijstvel even in het water en leg op je bord. Beleg het rijstvel vervolgens met alles wat je lekker vindt! Let op: leg de vulling niet precies in het midden, maar ongeveer op 1/3e van het vel. Laat ook aan de andere uiteinden wat ruimte over (zoals op bovenstaande foto). Vouw eerst deze uiteinden naar binnen, leg vervolgens het ‘korste flapje’ (sorry, ik weet geen betere benaming) over de vulling en rol hem dan op. Vind je hem erg groot zo? Eventueel kun je de rol nog halveren (bovenste foto).

En dan: dippen en genieten maar!

Eet smakelijk! X



Print Friendly, PDF & Email

2 Comments

  1. Irma 16 mei 2018 / 18:19

    Ik had het idee dat rijst(papier) niet koolhydraatarm is. Of vergis ik me?

    • Floortje | Flowcarbfood 16 mei 2018 / 19:38

      Hi Irma! Rijst inderdaad niet. Rijstpapier in principe ook niet, maar ze zijn zó licht dat je er prima een paar van kan eten zonder veel koolhydraten binnen te krijgen. Dat heb ik bovenaan het recept ook uitgelegd 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *