Suikervrije en koolhydraatarme snoepjes

suikervrije snoepjes aardbei

Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik stiekem lichtelijk verslaafd ben aan snoepjes. En dan vooral zure matten. En het probleem: het blijft mij mij dan nooit bij één of twee snoepjes, nee: de hele zak moet leeg. Jup, super ongezond. Ik heb weleens suikervrij snoep geprobeerd, maar daar krijg ik enorme buikpijn van. Dan maar helemaal geen snoep meer? Nope, te lastig. Daarom verzon ik dit recept voor koolhydraatarme, suikervrije snoepjes. En echt: super lekker én super makkelijk! GUILT-FREE SNOEP! Hoe fijn! Hieronder deel ik allereerst het basisrecept, en daaronder vind je een aantal variaties (waaronder ook een zuren-matten versie ;)).




Eerder had ik al wat geëxperimenteerd met aardbeien en gelatine, maar ik kreeg nooit die echte ‘snoep-textuur’. Op internet had ik echter wat gelezen over snoep maken met suikervrije Jello (te koop bij Afvallen met Bregje). Ik ging meteen aan de slag, en ja hoor! HET IS GELUKT! Heerlijke suikervrije snoepjes in allerlei smaken, die suikervrij en koolhydraatarm én heel makkelijk te maken zijn 🙂 Ik heb geen snoep-vormpjes, dus ik maakte ze in siliconen ijsblokvormpjes en dat ging prima!

Ingrediënten (om 2 ijsblokjeshouders te vullen)

  • 1 pakje suikervrije Jello-poeder (voor deze variant gebruikte ik aardbei)
  • 100 ml water
  • 2 of 3 blaadjes gelatine (afhankelijk van hoe stevig je de snoepjes wilt)

Nodig

  • Siliconen (ijsblok) vormpjes



Bereiding

Week de gelatineblaadjes ongeveer 5 minuutjes in koud water en verwarm de het water vervolgens in een pannetje. Voeg hier vervolgens de Jello en uitgeknepen gelatineblaadjes aan toe. Blijf goed roeren tot alle Jello en gelatine is opgelost (zet het vuur niet te hoog). Als je een glad mengsel hebt, kun je dit in de siliconen vormpjes schenken. Zet de snoepjes vervolgens minstens een uur in de koelkast (of even in de vriezer) zodat ze kunnen stollen. Vervolgens kun je de snoepjes uit de vormpjes halen. Je kunt er eventueel nog vormpjes van maken, maar je kunt ze ook gewoon zo laten! In de koelkast kun je de snoepjes een paar dagen bewaren.

Benieuwd naar andere smaken? Hieronder deel ik een aantal variaties >>>>>>


‘Romige’ suikervrije snoepjes

suikervrije snoepjes

Ook lekker: een meer romige variant van de suikervrije snoepjes. Vervang voor deze variant het water in het recept door slagroom, de rest van de bereiding blijft hetzelfde.

Suikervrije zure matten

Suikervrije aardbeiensnoepjes

Ik zei het al: ik ben lichtelijk verslaafd aan zure matten. Gelukkig heb ik daar ook een koolhydraatarme en suikervrije variant van kunnen maken! Of nou ja, een soort van dan. De smaak komt in de buurt, maar de textuur is wel wat anders. (En het suikerlaagje ontbreekt natuurlijk).

Voor de suikervrije zure matten gebruik je het basisrecept (met aardbeien-Jello), maar voeg je extra limoensap toe (zoveel als je lekker vindt). Of: je combineert een half zakje aardbeien-Jello met een half zakje citroen-Jello, wat je zelf wilt! Giet vervolgens een dunne laag van het mengsel op een plaat of in een brede schaal, en laat stollen in de koelkast. Vervolgens kun je er repen van snijden, vergelijkbaar met de ‘echte’ zure matten.

Dubbele suikervrije snoepjes

koolhydraatarme snoepjes

Behoefte aan nog wat variatie? Je kunt ook dubbele snoepjes maken! Maak hiervoor eerst snoepjes in de ene smaak (bijvoorbeeld aardbei) en laat deze stollen. Maak vervolgens de andere smaak (ik maakte limoen) en giet deze bovenop de gestolde smaak. Laat ook dit weer goed afkoelen en je hebt leuke dubbele snoepjes! Dit kun je zowel met de ‘doorzichtige’ als met de ‘romige’ snoepjes doen.

Op deze foto zie je de smaken perzik, aardbei en limoen.

Welke smaken lijken jou het lekkerst? Ik ben benieuwd!

Eet smakelijk! X


Print Friendly, PDF & Email

2 Comments

  1. Fleur 14 juni 2017 / 15:03

    Lekker! Goed alternatief voor andere snoepjes.

    • Floortje | Flowcarbfood 14 juni 2017 / 15:06

      Vind ik ook Fleur! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *