Koolhydraatarme bloemkoolpuree met vis en geroosterde wortel

Koolhydraatarme bloemkoolpuree met geroosterde wortels en vis

Typisch Nederlands volgens mij: aardappelpuree met vis en gekookte worteltjes. Erg lekker, maar niet zo koolhydraatarm. Tijd voor een koolhydraatarme én moderne variant dus. Met koolhydraatarme bloemkoolpuree in plaats van aardappelpuree en geroosterde in plaats van gekookte worteltjes. Heerlijk!




Ingrediënten (2 personen)

  • Halve bloemkool
  • 250 gram tilapia of pangasius (in stukjes)
  • Bospeen (ja, zo’n hele bos)
  • 2 teentjes knoflook
  • Flinke hand geraspte kaas
  • 2 eetlepels roomkaas
  • Theelepel bouillonpoeder
  • Eventueel een half zakje vissaus
  • Viskruiden
  • Bieslook en rozemarijn (vers of uit een potje)
  • Olijfolie
  • Boter om in te bakken

Bereiding koolhydraatarme bloemkoolpuree, vis en geroosterde wortel

Geroosterde worteltjes

We beginnen met de worteltjes, want die moeten straks 30-40 minuten in de oven. Verwarm de oven op 200 graden en snijd het groen van de wortel (laat een klein stukje zitten, dat ziet er mooi uit). Spoel ze af, schil ze (ik gebruikte hiervoor een dunschiller) en was ze nog een keertje. Laat ze goed uitlekken en halveer dikke wortels in de lengte. Houd je van wat zachtere wortels? Halveer ze dan allemaal.

Leg de wortels in een ovenschaal of -plaat en besprenkel met 2 eetlepels olijfolie. Knijp er een teentje knoflook over uit, strooi er wat rozemarijn en peper en zout overheen en hussel alles goed door elkaar. Zet ze in de oven en rooster 30-40 minuutjes. Houd ze goed in de gaten en hussel tussendoor een keertje.



Bloemkoolpuree en vis

Snijd vervolgens de halve bloemkool in roosjes. Breng een klein laagje water (2 tot 3 vingers) met een theelepel bouillonpoeder aan de kook en stoom (deksel op de pan dus) de bloemkoolroosjes hierin met een gepeld teentje knoflook.

Kijk even hoe het met de worteltjes gaat en hussel ze eventueel even door.

Nu is het tijd om de vis te gaan bakken. Bestrooi de visstukjes met wat viskruiden, verhit boter in een pan en bak de stukjes gaar in 5 – 10 minuutjes. Wil je er wat vissaus bij serveren? Maak deze dan ondertussen zoals het pakje aangeeft.

Zijn de bloemkoolroosjes al redelijk zacht? Dan kun je de puree gaan maken. Giet de bloemkool af, voeg 2 eetlepels roomkaas toe en pureer met een stamper of staafmixer. Ik houd zelf van een wat stevigere puree, jij ook? Pureer hem dan vooral niet te lang. Proef even wat je van de smaak vindt, en voeg wat bieslook en eventueel peper en zout toe.

Verdeel vervolgens alles over twee borden en maak af met wat extra bieslook.

Eet smakelijk! X


Print Friendly, PDF & Email

2 Comments

  1. Vonne 5 maart 2018 / 18:45

    Wat hebben we weer gesmuld. Ipv vis hadden wij kalkoen en deze in plakken gesneden en toen in de grill pan.
    Deze gaat ook weer bij de favo recepten.

    • Floortje | Flowcarbfood 6 maart 2018 / 11:03

      Super om te horen weer Vonne! Goed idee ook die kalkoen! Ga ik onthouden voor de volgende keer 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *