Koolhydraatarme chips van wortelpeterselie

Koolhydraatarme chips van wortelpeterselie

Koolhydraatarme chips, kan dat?! Ja dus! Ik maakte namelijk heerlijke, knapperige chips van geraspte wortelpeterselie. Het recept deel ik hieronder met je.



Ik ben echt gék op chips, volgens mij mijn hele leven al. Vroeger kregen mijn broertje en ik op zaterdagavond altijd een klein schaaltje chips en een glaasje cola als we film gingen kijken. Als ik nu een Netflix avond heb, vind ik dan ook nog steeds dat daar gewoon chips (en cola) bij hoort. Hoewel ik echt nog wel eens ‘echte’ chips eet, probeer ik dat toch niet te vaak te doen. Voor avonden waarop ik echt zin heb in chips, maar niet te ongezond wil doen, heb ik daarom dit recept voor koolhydraatarme chips van wortelpeterselie bedacht. Super simpel, en écht lekker!

Je koopt een paar wortelpeterselies, raspt ze even en frituurt ze dan in wat zonnebloemolie. Ik heb geen frituurpan, dus deed dat gewoon in een normale pan. Ik kocht per ongeluk vrij dunne wortelpeterselies, maar als het kan kun je beter wat dikkere kopen zodat je mooie brede plakken kunt raspen/schaven. Om de wortelpeterselie wat extra smaak te geven gebruikte ik knoflookzout en paprikapoeder, maar andere kruiden kunnen natuurlijk ook!

Wortelpeterselie

Kennen jullie wortelpeterselie al? De naam zegt het al: deze groente is familie van peterselie. Het lijkt heel erg op pastinaak, maar heeft minder koolhydraten. De smaak is licht zoetig en zit een beetje tussen pastinaak en knolselderij in. Je kunt er van alles mee: je kunt het rauw raspen en toevoegen aan een salade, je kunt er koolhydraatarme stamppot of puree van maken, maar je kunt wortelpeterselie ook lekker bakken in plaats van frietjes of gebakken aardappeltjes. Wortelpeterselie is te koop bij vrijwel alle supermarkten (ligt meestal bij de groenten of in de koeling) én is helemaal niet duur.


Ingrediënten

  • Wortelpeterselie (zoveel als je wilt)
  • Zonnebloemolie
  • (Knoflook)zout en paprikapoeder of andere kruiden

Verder nodig:

  • Diepe pan
  • Vergiet
  • Keukenpapier
  • Kaasschaaf of dunschiller

Bereiding koolhydraatarme chips van wortelpeterselie

Rasp of schaaf plakken van de wortelpeterselie (in de lengte). Ik gebruikte hier een kaasschaaf voor, maar een dunschiller kan ook. Verhit vervolgens een laagje zonnebloemolie in een diepe (wok)pan. De hoeveelheid is afhankelijk van de grootte van de pan en de hoeveelheid wortelpeterselie die je gebruikt. Zorg in ieder geval dat de repen wortelpeterselie straks helemaal onder komen te staan.

De olie is warm genoeg als je een stukje wortelpeterselie in de pan doet en het gaat borrelen. Worden de randjes meteen erg donker? Dan is de olie waarschijnlijk te heet.

Frituur de repen wortelpeterselie (in delen) knapperig. Dit duurt ongeveer een paar minuutjes. Schep ze vervolgens uit de pan met bijvoorbeeld een schuimspaan, en laat ze uitlekken in een vergiet met keukenpapier.

Laat de chips even uitlekken, bestrooi met kruiden (naar smaak) en hussel even goed door.

Schep de wortelpeterselie in een schaaltje en je koolhydraatarme chips is klaar! Geniet ervan 🙂


Print Friendly, PDF & Email

1 Comment

  1. Sandra 2 maart 2018 / 20:41

    Doe je de wortelpeterselie schillen of wassen? Dat vroeg ik me laatst ook af bij de gebakken schijfjes. Wat overigens heeeeeeeerlijk is 😁

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *